НАСА планира да изпрати екипаж на Луната с мисиите Артемида 3 и 4
Проектът Aртемида 4 може и да не се случи още пет години, но тази мисия обещава да бъде много интересна. В допълнение към изстрелването на модифицирана ракета SLS и доставянето на два компонента на космическата станция до лунната орбита, НАСА също ще се опита да приземи екипаж на Луната за втори път това десетилетие – постижение, което космическата агенция преди това каза, че е неосъществимо.
Марк Кирасич, заместник-асоцииран администратор за развитието на кампанията Artemis (Артемида) в НАСА, обяви промяната на мнението на 28 октомври, докато представяше проекта на мемориалния симпозиум за Вернер фон Браун, на Американското астронавтическо дружество в Хънтсвил, Алабама, се казва в съобщение в SpaceNews. Първоначалният план за Artemis 4 беше да включва кацане с екипаж, но космическата агенция отхвърли това през януари, като каза, че мисията е твърде сложна, за да включва излизане на лунната повърхност. Сега НАСА вече се върна към първоначалния план.
По време на своята презентация Кирасич предложи преглед на първите пет мисии на Artemis, планирани за по-късно през това десетилетие. За изненада на присъстващите Кирасич каза, че Артемида 4 ще отбележи „втория път, когато хората кацат на Луната“, като първият е Артемида 3, понастоящем планирано да се случи не по-рано от 2025 г., но по-реалистично не по-рано от 2026 г., според инспектора на НАСА. Това ще са първите две кацания с екипаж от новата ера на Артемида; НАСА се стреми да върне хора на лунната повърхност за първи път след мисиите Аполо, които приключиха през 1972 г.
Марсия Смит от Space Policy Online се обърна към НАСА за потвърждение. Космическата агенция отговори с писмено изявление, заявявайки, че „условно е добавила кацане с екипаж към мисията Artemis IV, за да се приведе в съответствие с плановете за продължаващо развитие с търговски партньори за дългосрочни нужди на системата за кацане на хора“. След обмисляне, „НАСА реши, че добавянето на кацане към Артемида IV е осъществимо и предоставя допълнителна възможност за ценно научно изследване на лунната повърхност“, добави той.
Няма съмнение, че Artemis 4 ще бъде сложна мисия. Мисията ще види дебюта на Space Launch System Block 1B – усъвършенствана версия на ракетата SLS, оборудвана с по-мощна горна степен, известна като Exploration Upper Stage (EUS). За мисията Артемида 1, която понастоящем е планирана за 14 ноември, SLS ще стартира с етапа на междинно криогенно задвижване (ICPS), което позволява на ракетата да достави 27 метрични тона до Луната. С EUS обаче SLS ще може да изстреля 38 метрични тона до Луната.
За Artemis 4 мегаракетата на НАСА ще се нуждае от добавена мощност, за да изстреля капсулата на екипажа на Orion заедно с модула за местообитания I-HAB в лунна орбита. Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) и Европейската космическа агенция (ESA) са в процес на изграждане на този критично важен модул Gateway. В почти праволинейната хало орбита ще бъдат Power and Propulsion Element и Habitation and Logistics Outpost, като и двата са планирани да бъдат изстреляни на борда на Falcon Heavy на SpaceX в края на 2024 г.
Artemis 4 ще види съединяването на тези три компонента, в допълнение към кацането с екипаж на повърхността. Както НАСА каза на Смит, астронавтите ще се прехвърлят в системата за кацане на хора чрез „докиран интерфейс в Gateway“, като HLS е космически кораб на SpaceX Starship. По-конкретно, това ще бъде „вариант Б“ на Starship HLS, която ще има някои добавени апарати, според НАСА. „Вариант А“, версия на Starship ще транспортира астронавти до повърхността по време на Artemis 3. Ако това не е достатъчно, Artemis 4 ще види и дебюта на Mobile Launcher 2 (ML-2) – мобилна кула, която НАСА ще използва за изстрелване на SLS Block 1B и двете конфигурации на Block 2, една за екипажи и една за товари.
Настоящият план е Artemis 4 да бъде изстрелян през 2027 г., но звездите ще трябва да се подредят перфектно, за да се случи това. Освен че SpaceX има готов Starship, JAXA и ESA ще трябва да доставят модула I-Hab. Гореспоменатото изстрелване на Falcon Heavy също ще трябва да се развие по план. И накрая, ML-2 също ще трябва да бъде готов. Частната компания Bechtel строи високата 387 фута (118 метра) кула от 2019 г., но проектът е помрачен от забавяния и преразходи.
Така и така си тук …
… искаме да те помолим за услуга. Ние сме малка независима редакция, което значи, че сами си решаваме какво да правим и за какво да пишем. Нямаме абсолютно никакви зависимости към рекламодатели, собствениците ни не са милионери, нямаме никакви взаимоотношения с политици или пък бизнесмени. Никой не редактира редактора. Никой не „насочва“ мнението ни. Затова ти можеш да ни подкрепиш. Ако ни четеш редовно и смяташ, че статиите, които качваме са полезни, интересни или забавни, може да натиснеш бутона по – долу и да дариш сума по свое усмотрение.