Това, което бебето ви чува преди да се роди, наистина може да формира мозъка му
Според ново проучване, което дава нов поглед върху лекотата, с която новородените усвояват уменията за слушане и говорене, тези блажено спокойни месеци, които прекарваме в утробата на майката, преди да се родим, може да са времето и мястото, където започва изучаването на езици.
Екип
от изследователи, ръководен от специалисти
от университета в Падуа, Италия, наблюдава
специфични промени в мозъчните модели
на новородените, когато те са изложени
на реч – което предполага, че мозъкът им
вече е настроен към езика на майката и
към основните ритми на речта.
„Тези
резултати са най-убедителното доказателство
до момента, че езиковият опит вече
формира функционалната организация на
мозъка на бебетата, дори преди раждането“,
пишат изследователите в публикувания
си документ.
В набора от изследвания
са включени 33 новородени на възраст
между един и пет дни с френскоговорящи
майки. На бебетата са пуснати аудиозаписи
на приказката „Златка и трите мечета“
на френски, английски и испански език.
С помощта на капачки, снабдени с електроди, изследователите забелязват нещо различно, когато френският звук се възпроизвежда последен: повече времеви корелации на дълги разстояния, които са мозъчни вълни, свързани с начина, по който възприемаме и обработваме речта.
Това предполага, че веднага след раждането вече сме в състояние да разпознаваме и усвояваме езика, който сме чували, докато сме били в утробата (знаем, че външните звуци могат да се чуват след около седем месеца от бременността).
Освен това екипът установява, че тези мозъчни осцилации, активирани от френския език, са с определена честота, свързана с естествените ритми на речта. Изглежда, че сме готови да започнем да се учим да говорим, дори когато сме само на няколко дни.
„Така
мозъкът на новороденото може вече да е
в оптимално състояние за ефективна
обработка на речта и езика, което е в
основата на неочакваните способности
на човешките бебета за изучаване на
езици“, пишат изследователите.
Макар
че предишни изследвания показаха, че
най-вероятно слушаме, докато сме в
утробата на майката – помислете например
за начина, по който бебетата предпочитат
гласа на майка си – това изследване имаше
за цел да разгледа по-отблизо невронната
активност, която се случва при
новородените.
Разбира се, бебетата
са напълно способни да научат език,
различен от родния им – това не означава,
че сме привързани към езика, на който
говори майка ни. Това обаче показва, че
ученето започва още преди
раждането.
Изследователите
предполагат, че една от следващите
стъпки би могла да бъде да се проучи как
други видове аудио могат да повлияят
на мозъка на новородените: Вече има
доказателства, че сме в състояние да
разпознаваме музика, която сме чували
преди това в утробата на майката.
„Ще
бъдат необходими бъдещи изследвания
на невроизображенията, за да се провери
дали това учене е съпроводено от промени
във времевата динамика на невроните,
каквито наблюдавахме тук при езика“,
пишат изследователите.
Изследването
е публикувано в Science Advances.