Създадоха водородно гориво от кенчета, морска вода и кофеин
Учени от Масачузетския технологичен институт, САЩ, работят над метод за производство на водородно гориво от празни алуминиеви кенчета, морска вода и кофеин, пише в сайта на учебното заведение.
Според изследователите, комбинацията от солена вода и кофеин кара алуминия да отделя запалим водород.
За целите на изследването, публикувано в сп. Cell Reports Physical Science, екипът е конструирал малък водороден реактор, зареден с алуминиеви гранули от рециклирани кенове.
Рециклируемите материали са обработени предварително със сплав от галий и индий. Тя предотвратява образуването на защитно оксидно покритие при контакт на метала със солената вода.
Тъй като реакцията е протичала бавно, заради наличието на йони в течността, изследователите са добавили малко кофеин към разтвора.
Неговият активен елемент имидазол ускорява процеса. Алуминият отделя толкова количество водород за пет минути, колкото би отделил за два часа без наличието на катализатор.
Според инженерите, тяхната инсталация може да реши проблема със съхранението и транспортирането на водородно гориво.
Газът е труден и опасен за пренасяне, заради силните си окислителни свойства и високата си летливост. Затова учените предлагат да се използва стабилен алуминий, като водородът се произвежда на място според нуждите.
С 20 килограма пелети може да бъде захранвано малко подводно превозно средство в продължение на 30 дни, чрез изпомпване на заобикалящата морска вода в устройството, коментират учените.
„Изследването е приложимо при малки лодки и други подводни средства, защото единият компонент – морската вода, е налична и не трябва да се съхранява или пренася“, казва Али Комбарги, докторант в катедрата по машинно инженерство на MIT.
Водородът е „зелен“ източник на енергия, който може да захранва двигатели и горивни клетки, без да генерира емисии, затоплящи климата.
В бъдеще екипът планира да работи над процес за извличане на вода от въздуха, така че техният реактор да може да се използва за сухопътни превозни средства, без да е необходимо да се пренасят запаси от течност, пише Interesting Engineering.