А може би „Кюриосити” ще се върне на Земята…

© NASA/JPL-Caltech

Един ден космонавти ще върнат марсохода „Кюриосити” (Curiosity) на Земята… Даг Макюисчън, директор на програмата по изследване на Марс на НАСА  се надява, че през 2030-2040 г. на Червената планета ще кацнат хора, които ще приберат апарата, а на Земята той ще се превърне в музеен експонат.

Мисията на марсохода, който търси признаци от живот и вода на Марс, е предвидена за 2 години, но той има достатъчно мощност, за да работи 20 години. Плутониевият генератор, който захранва „Кюриосити”, може да работи дълги години след приключването на основната мисия. Макюисчън твърди, че самият апарат ще се амортизира дълго преди да се износи генераторът.

„Кюриосити” може да бъде ударен и от метеорит, тъй като Червената планета постоянно е положена на метеоритни бомбардировки. „Ако изпратим космонавти на Марс, те постоянно трябва да се оглеждат, за да не станат жертви на метеорити”, казва специалистът.

Астронавтката Бони Дънбар, която днес е в пенсия, но за кратката си кариера е извършила пет космически полета, също изявява желание да види как хората ще полетят към Марс. „Въпросът е в това кога ще се случи това и кой ще отиде.”

Макюисчън и Дънбър са били гости на церемония по побратимяването на шотландското село Гленелг с едноименната местност на Марс. Двете местности са на разстояние 56 млн. км една от друга.

На церемонията Дънбър отбелязала, че е важно бъдещите поколения да проявяват интерес към науката и математиката. Алгебрата е ключов момент в кариерата на инженера, работещ над космически кораби, както и за астронавта, който лети на тях.

Астронавтката развенчава мита, че полетът на Луната през 1969 г. е бил „партенка”. „В НАСА съм работила с Джон Йънг, който се е разхождал по Луната. Тогава, преди 43 години, нямаше специални ефекти, с които да се подправят снимките”, твърди Дънбър.

Източник: Daily Mail