НАСА обработва космическите снимки с Фотошоп

Мъглявината Орион М42. NASA/JPL-Caltech/UCLA
Димитър Димитров

От десетилетия НАСА предлага на обществеността величествени снимки на отдалечени звезди и галактики. Някои от тези снимки, като например Стълбовете на сътворението, се превръщат в икони на космическите изследвания.

Всеки знае, че изображенията идват от космически апарати като „Хъбъл“ или роувърите на Марс, но това е само половината от историята. По-малко известният факт е, че снимките подлежат на значително редактиране, преди да стигнат до обществеността.

Например при панорамните изгледи от Марс коректорите от НАСА трябва да слепват десетки снимки, които не са подредени спрямо хоризонта. Много от изображенията трябва да бъдат орязани, за да може крайният продукт да има геометрична рамка.

Също така, камерите на роувърите на Марс могат да снимат във формат 3D. Резултатът е серия от снимки, които трябва да бъдат слепени, за да се получи смислено  изображение. Впоследствие се балансира яркостта на светлината, която е нарушена от марсианския прах.

Поправките, правени от НАСА, целят да направят снимките възможно по-акуратни от научна гледна точка, като някои промени се правят и с цел подобряване на естетическия им вид.

Когато НАСА добавя цветове в снимки на далечни космически обекти, палитрата се наглася по това, какво биха видели очите ни, ако бяха чувствителни към по-широк спектър на светлината.

Оригинална композиция от снимки, направена от роувъра Опортюнити. NASA/JPL-Caltech

„На практика вземам цветове от сивата гама в различни части на инфрачервения спектър и ги превръщам във видими цветове – обикновено червени, зелени и сини слоеве от Фотошоп (Photoshop layers). Така създаваме снимки, които изобразяват точно инфрачервените цветове, които човешкото око не може да види“, казва Робърт Хърт (Robert Hurt), който е астроном и експерт по визуализиране в центъра по анализ и инфрачервено обработване към Калтек.

„Гледам на процеса като на визуално превеждане.“

Галактиката Сомбреро М104. NASA/JPL-Caltech/R. Kennicutt and the SINGS Team

Работата на Хърт не се ограничава само до подчертаването на детайли, които иначе са невидими за човека. Той трябва да премахва и дефекти на камерите, които карат хората да си мислят, че има далечни звезди и планети там, където всъщност няма нищо.

The Epoch Times