Антарктика изключи възможността за живот на Марс

живот на Марс
Jackie Goordial
Димитър Димитров

Учени са търсили живот в район в Антарктика, който се смята за най-негостоприемното място на планетата, което също така най-много прилича на северния полярен регион на Марс. Не са открити никакви активни микроби, което предполага, че е доста малко вероятно да има живот на червената планета.

Джаки Гоордиал (Jackie Goordial) от университета МакГил използвал над хиляда блюда на Петри (тестови ленти), за да приеме това, което вижда. Или по-скоро, което не вижда. Изследователката е прекарала последните четири години в търсене на микробен живот в постоянния лед, взет от едно от най-студените, стари и сухи места на света – долините МакМърдо в Антарктика, чиито екстремни условия не са се променяли за последните 150 хил. години. Причината да търсят живот на това негостоприемно място, е, защото учените смятат, че то най-много наподобява вечният лед в северния полярен регион на Марс.

„Предишни изследвания в по-ниските долини на Антарктика създаваха впечатлението, че микробният живот вирее добре в студените региони. Но това вече е Марс“, казва Крис МакКей (Chris McKay) от НАСА. „В тази долина е най-студената и суха почва, която можем да намерим на Земята. Затова и няма живот. Това е добър тренировъчен полигон за бъдещите ни опити за търсене на живот на Марс.“

„Не успяхме да открием никакви форми на живот“, казва Лайл Уайт (Lyle Whyte), който е водач на експедицията. „Имайки предвид сушата и ниските температури, е крайно невероятно на това място да успеят да се развият микробни колонии.“

„Ако условията са прекалено екстремни, за да поддържат микробен живот на Земята, то още по-екстремните условия на Марс вероятно също не биха позволили съществуването на такъв“, добавя Уайт.

Но това има и добра страна. Изследователите смятат, че каквито и организми да занесем по погрешка от Земята, те няма да оцелеят на марсианската повърхност. Това е едно от нещата, от които в момента се опасяват от НАСА.

Science Daily