Астрономи откриха нова черна дупка, която не прилича на нищо, виждано досега

Фрагмент от обзора на централната част на Млечния път. Вдясно е мъглявината Трифида. Благодарение на това, че в инфрачервения диапазон тя е прозрачна, са станали ясно видими многобройни скрити зад нея неизвестни обекти. Сред тях са двете новооткрити цефеиди.
© ESO/VVV consortium/D. Minniti

Учени са открили първата измамна черна дупка, която е на по-малко от 5000 светлинни години от Земята. Астрономите откриха и измериха масата на изолираната черна дупка в продължение на няколко години. Сега те публикуват резултатите си в ново проучване.

Досега всички черни дупки със звездна маса, които са открити, бяха в двоични системи. Въпреки това, откриването на измамна черна дупка може да отвори нови мистерии около тези свързани с космоса обекти. Учените откриват въпросната черна дупка на около 5000 светлинни години от Земята. Намира се към издутината в центъра на нашата галактика – Млечния път.

Астрономите за първи път отбелязаха съществуването на измамната черна дупка през 2011 г. По това време изследователите отбелязаха възможното присъствие на обекта с технологията микро лещи (microlensing). По същество технологията с микро лещи е, когато гравитационната сила на обект кара светлината на звезда да се огъва. Това е нещо, което често се вижда около черните дупки, тъй като те привличат светлината на близките звезди към себе си. Вижда се и около звезди или бели джуджета.

След първоначалното откритие астрономите започват да наблюдават събитието с микро лещи. В продължение на шест години изследователите наблюдава как светлината се променя, надявайки се да зърнат черната дупка, за която подозират, че е там. Те обаче забелязват, че позицията на звездата също изглежда се променя.

Това кара екипа да вярва, че минаващ обект е причината за промените. Те продължават да наблюдават и наблюдават промените и в крайна сметка успяват да изключат технологията микроленсинг да е причината за промените в светлината. Вместо това всичко, което откриват, ги кара да повярват, че виновникът може да бъде измамна черна дупка.

Причината, поради която една измамна черна дупка е предизвикала толкова голям интерес, е поради последиците, които носи към това, което знаем за черните дупки в момента. Както беше отбелязано по-горе, предишни открития показваха, че черните дупки обикновено се намират само в двоични системи.

Да видиш черна дупка сама по себе си, без звезда, е голяма работа. Това може да означава, че там има и други черни дупки, които просто все още не можем да видим.

Знанието, че съществуват измамни черни дупки обаче е само част от уравнението. Все още ще трябва да открием измамните черни дупки, което може да бъде изключително трудно, тъй като те често са тъмни. Основната причина, поради която изследователите успяха да открият обекта, се дължи на промените в светлината от звезди отвъд него.