Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Безпилотните автомобили подозрително често катастрофират

2 ноември 2015 г. в 11:44
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:23

Смята се, че безпилотните автомобили ще бъдат много по-прецизни и отговорни в шофирането от хората и ще снижат броя на инцидентите на пътя.

Но първите данни от изпитанията на такива системи в реални условия показват противоречиви резултати – оказва се, че подобни автомобили попадат по-често в катастрофи от тези, които се управляват от хора от плът и кръв.

Отчет, публикуван наскоро от Брандън Шотъл (Brandon Schoettle) и Майкъл Сивак (Michael Sivak), съдържа информация за „полеви“ изпитания на безпилотните автомобили на Google, Delphi Automotive и Volkswagen. Според тези данни от 2012 година до септември 2015 такива роботи са попадали в аварии общо 11 пъти; с отчитането на 1,9 млн. км пробег за това време аварийността им е повече от 5,5 пътни инциденти на всеки 1 млн. км. За същия период този показател е 1,2 катастрофи на 1 млн. км за автомобилите, шофирани от хора.

Но не бива да се обвиняват компютрите – достатъчно е да се разгледа тази статистика по-детайлно. Първото, което отбелязват авторите, е сравнителната лекота на повечето катастрофи, в които участват роботизирани автомобили. Нито една от тях не е завършила с летален изход, а и самите роботи далеч невинаги били виновни за сблъсъците.

Освен това компютърът не може да махне с ръка на незначителния удар, изразяващ се в някоя драскотина по боята. Според данните на американското Национално управление по безопасност на движението до 60% от леките катастрофи и дори до 24% от инцидентите с неголеми травми не попадат в статистиката просто защото участниците не съобщават за произшествията в полицията.

Ако се отчитат и тези фактори, то реалното ниво на аварийност за хората водачи според Шотъл и Сивак е минимум 2,5 инцидента на 1 млн. километра пробег. Но и това е повече от два пъти по-малко, отколкото при роботите.

Авторите отбелязват и факта, че все още изпитанията на безпилотните автомобили са провеждани в доста меки условия. Най-много часове са „навъртели“ автомобилите на Google, и то през деня по пътищата на топла Калифорния, която се смята за достатъчно безопасна и спокойна откъм пътна ситуация.

Шотъл и Сивак не бързат да правят далечни изводи. Нуждаят ли се роботизираните автомобили от усъвършенстване, преди да бъдат пуснати масово на пътя? Или тези данни са само нюанс от статистика, резултат от действията на други, все още неясни фактори? Ще покажат времето и нови изпитания.

Категории на статията:
Автомобили