Биоложка откри неизвестно досега микро създание

Новооткритият микроорганизъм под микроскоп - Nature
Ивайло Красимиров

Голям късмет, че Яна Еглит е носила в себе си тръбички за съхранение на проби. По време на една пролетна разходка в източноканадската провинция Нова Скотия еволюционната биоложка се натъкнала на места край пътя, които изглеждали многообещаващи от гледна точка намирането на микроорганизми. Така тя взела няколко проби, които по-късно проучила на работното си място – биологична лаборатория в университета Далхаузи в Халифакс (Dalhousie University).

След няколко седмици, в които се връщала към пробите отново и отново, тя установила, че научният й инстинкт не я е подвел. В пробите тя открила два редки микроорганизма, от т.нар. Еукариотни антисти. Към еукаритотите се числят всички живи същества с едно клетъчно ядро, т.е. животни, растения и гъби, но не и бактерии. Еглит успяла да изолира микроскопичните древни създания.

След като проучила внимателно двата микроорганизма от типа хемимастигофора (Hemimastigophora) Еглит установила, че единият е непознат досега вид. За последните 100 години са открити и описани само десет от тези редки организми, се казва в прессъобщението на университета.

Новооткритото създание изглежда доста страшно под микроскоп. Едноклетъчното е с дължина едва две стотни от милиметъра и се придвижва доста некоординирано с т.нар. флагели (израстъците от двете му страни). То се храни с дребни микроби, които „обстрелва с малки харпуни“, т.нар. „екстроскоми“ и привлича към себе си.

След като разбрала какво обича да хапва едноклетъчното, Еглит успяла един вид да го доместицира, за да могат и други учени да получат проби от него – голяма крачка в проучването на тези микроорганизми.

Откривателката Еглит е кръстила микроорганизма „Hemimastix kukwesjijk“ на името на  Куквес – алчно космато чудовище от митологията на индианците микмак, които живеят в района на откритието.

Проучванията продължили с генетични анализи, каквито досега не съществували за такива микроорганизми. Екипът на Еглит използвал техника за извличане на генетична информация от една единствена клетка. Учените искали да разберат как се е развила хемимастигофората и кои са нейните роднини, защото произходът на едноклетъчните организми е в началото на развитието на живота на Земята.

В този момент Еглит и колегите й, включени в проучванията, преживели втора изненада: очевидно микроорганизмите не можели да се причислят към нито един от известните клони на развитие от гледна точка на еволюционната биология.

„Досега не познаваме нищо, което може да се сравни с това,“ пишат учените в своето изследване, публикувано в Nature.

За да се проучи произходът на хемимастигофора, трябва де с търси много назад в еволюцията, твърди Аластейр Симпсън, съавтор в изследването. Възможно е общ предшественик да се открие преди един милиард години, цели 500 милиона години преди появата на първите животни.

В бъдеще учените смятат да проведат още генетични изследвания – досега не е установен целият геном на създанието. „Това е  нова възможност да изследваме развитието на комплексните клетки и техните предшественици,“ пишат още те.