Частица извън Стандартния модел обяснява тъмната материя?

Природата на тъмната материя може да обясни съществуването на тежка частица, непредвидена в Стандартния модел.

Това казва Дмитрий Казоков от колаборацията RDMS (Russia and Dubna Member States – Русия и страните участнички в Обединения институт за ядрени изследвания в Дубна).

„Не е изключено да само една елементарна частица, която описва цялата тъмна материя във Вселената. Смята се, че тази частица е доста тежка – 100 пъти по-тежка от протоните и неутроните, от които основно се състои обичайната материя“, казва Казаков.

Тъмната материя не изпуска електромагнитно лъчение, затова е недостъпна за пряко наблюдение. Но тя се проявява във гравитационните взаимодействия, влияейки на движението на планети, звезди, галактики.

Според оценките на учените тъмната материя е около четири пъти повече от обичайната. Освен това нейното съществуване не се вмества в така наречения Стандартен модел – създаден в средата на миналия век теоретичен модел на устройството на микросвета.

Възможно е за обясняването на съществуването на тъмната материя да помогне откриването на нова частица. Както пояснил ученият, такава частица не може да участва нито в силно, нито в електромагнитно взаимодействие. Остават слабото и гравитационното. Ако хипотетичната частица участва в слабо взаимодействие, тя може да се получи на ускорители, да се „види“ в подземни експерименти или да се открие в космически лъчи.

Ако частицата взаимодейства само гравитационно, откриването ѝ ще е много по-сложно, тъй като сега няма експериментални методи за това.

Казаков отбелязва, че според някои модели тъмната материя се състои не от една, а от няколко частици.