Чайки ядат малките китчета живи

Учени изясниха, че доминикинаските чайки са започнали постоянно да нападат малките на китовете край бреговете на Аржентина и да късат парчета месо от телата им.

За разлика от възрастните особи, които са се научили да се крият от хищните птици, малките остават беззащитни, става ясно от статия, публикувана в сп. PLoS One, съобщава Discover.

Доминиканските чайки (Larus dominicanus) обикновено се хранят с охлюви и отпадъци от птичите колонии. Но около полуостров Валдес през 70-те години те започнали да кълват паразити и мъртва кожа от южните китове, а по-късно започнали да откъсват цели парчета месо от животните.

Ситуацията се влошава от това, че женските китове раждат и отглеждат своите малки във водите на Валдес и не могат да отплуват веднага на безопасно разстояние.

Карина Марон (Carina Marón) и колегите ѝ от института за опазване на китове в Буенос Айрес са изучили аероснимки на китове и техните малки, заснети през 1974–2011 г. Първоначално нямало рани, нанасяни от клюновете на чайките. Към 80-те години броят на пострадалите китчета нараснал с 35%, а към 2000 г. – до 99%.

Възрастните китове са започнали да се приспособяват към агресивната среда. Ако преди те са изплували да подишат въздух за цял час и спокойно са се отпускали върху водата, то сега постоянно се извиват и присвиват опашката към главата (някои учени наричат това „крокодилска тактика“).

Освен това китовете са започнали да показват над водата само главата си, бързо да вдишват и отново да се потапят.

Но по-неопитните малки не използват новата тактика и стават основни жертви на чайките – върху телата им учените са открили повече рани, отколкото върху телата на самките. Върху китовете кацат едновременно няколко птици и откъсват ивици с дължина около десет сантиметра.

Учените отбелязват, че атаките на чайките не са основна причина за високата смъртност на китчетата в последните години, но те са изиграли важна роля в този процес. Птиците често се хранят по сметища и заразяват бозайниците с кожни инфекции, раните предизвикват обезводняване и усложняват процеса на терморегулация.

Самките са принудени да отделят по-малко време за кърмене на децата поради честата необходимост да се крият от чайките, отбелязва Lenta.ru.