Човекът станал доминиращ вид на Земята през 1610 година

Vimeo

Човекът станал доминиращ вид сред животните на повърхността на нашата планета не в далечното минало, а сравнително скоро – чак през 1610 година, когато е започнал интензивен обмен на видове между континентите.

Това твърдят геолози, публикували своите изводи в статия в изданието Nature.

Саймън Луис (Simon Lewis) от университета на Лийдс (Великобритания) и колегата му Марк Маслин назовали тази точна дата на началото на съвременната геоложка епоха, след като внимателно изучили историята на екологичните, геоложките и биологичните изменения, които е преживяла Земята от момента на появата на първите култури Homo sapiens.

Както отбелязват учените, сред техните колеги днес няма единодушие по въпроса кога човек е започнал да заема доминираща роля на планетата. Част от изследователите смятат, че това се е случило едва след приключването на индустриалната революция, по-близо до началото на XIX или дори ХХ век, докато други са на мнение, че антропоценът е започнал почти веднага след зараждането на първите цивилизации в медния век.

Липсата на консенсус за началото на „човешката ера“ пречи на изследователите да използват този термин в науката.

Луис и Маслин се опитали да решат този въпрос, като се опират на два формални критерия в анализа на историята на човечеството и на Земята, които се използват от геолозите за разделение на историческите епохи – наличието на забележими следи от дългосрочни изменения в породите от тази епоха, а също следи от бързи и кратковременни глобални промени.

Ярък пример за това са наноси на границата между периодите креда и неозой, съхранили следи от падането на метеорита, който е унищожил динозаврите и е предизвикал глобални изменения на климата на планетата. Такива прослойки, сигнализиращи за смяна на епохите, често се наричат „златни гвоздеи“.

Като анализирали последните 50 000 години от геоложката история на Земята и съпътстващата хроника за експанзията на човечеството, авторите открили само два възможни кандидата за ролята на „златни гвоздеи“ за антропоцена, съответстващи на 1610 и 1964 г.

Първият от тях е свързан с две неща – рязък спад на въглеродния диоксид в атмосферата и непоправими изменения в живота на екосистемите на планетата благодарение на появата на редица нови видове по всички континенти на земята, разнесени от европейските колонизатори и пътешественици.

Тези два фактора може лесно да се забележат, като се анализира съдържимото в образци лед от Гренландия, съответстващи на началото на XVII век, или други утаечни породи.

Спадът на концентрацията на въглероден диоксид в атмосферата е бил свързан с няколко събития, които са довели до разрастване на горите и рязко намаляване на броя на потребителите на кислород.

По-конкретно откриването на Америка и опитът за нейното колонизиране са довели до това, че на територията на Новия свят са били унищожени около 54 млн. души в резултат на геноцид срещу индианците и проникване на европейски болести на негова територия.

Едновременно с това около 50 млн. хектара обработваеми земи в Европа са били изоставени и постепенно са обрасли с гори, което е довело до намаляването на въглеродния диоксид в атмосферата и значително застудяване на климата за следващите няколко десетилетия.

Това според авторите на статията е станало начална точка на отчитането на антропоцена и първи пример за това, как човечеството е предизвикало глобални климатични изменения.

Втората дата се свързва преимуществено с това, че в това време в породите на Земята са започнали да се натрупват следи от масови изпитания на ядрено оръжие, чийто пик е бил през 1964 г.

Самите Луис и Маслин смятат това за по-малко вероятна точка за началото на антропоцена, тъй като ядреното оръжие, независимо от цялата му опасност и разрушителен потенциал, не е предизвикало глобални изменения в живота на Земята, които да могат да се видят в геоложките данни.

Поради тази причина британските геолози смятат, че 1610 година се явява тази времева точка, когато човечеството е започнало да доминира на Земята.

Както се надяват учените, аргументите им ще убедят Международната комисия по стратиграфия (ICS) да признае съществуването на антропоцена и да вземе тази дата за неговото начало. Следващото заседание на този научен орган е през 2016 година.