Изгубили сме 2,5 милиарда години уникална еволюционна история за твърде кратко време

Този аардварк представлява 75 милиона години еволюционно развитие.
Ивайло Красимиров

Светът е загубил 2,5 милиарда години уникална история на еволюцията през последните 130 000 години, твърдят авторите на ново проучване на биологичното разнообразие, което иска да определи колко ще бъде вредно сегашното шесто масово изчезване на видове.

Ще отнеме милиони години, много по-дълго, отколкото се очаква човечеството да живее, за да се възстанови филогенното разнообразие, (от Филогения или филогенеза – схемата на произхода и еволюцията на организмите) изгубено от последния ледников период до днес.

Авторите на изследването, ръководени от Мат Дейвис от университета Аархус в Дания, са избрали тази времева рамка, защото „тя по-добре представя типичната, богата на мегафауна планета, която е съществувала през по-голямата част от периода неозой (ценозой)“, най-близката във времето до нас от трите основни подразделения на историята на животните на Земята“.

Периодът ценозой, който започна преди 66 милиона години и продължава и днес, се нарича „ерата на бозайниците“. Повече от 300 вида бозайници обаче, са изчезнали през последните 130 000 години, съобщават авторите на изследването в списание PNAS.

Изследването разглежда конкретно филогенетичното разнообразие – клонове на еволюционното дърво – като барометър на кризата на изчезване, за разлика от биоразнообразието, което е просто броене на различни видове. Последните, както отбелязват авторите, „имплицитно третират равнопоставено всички видове“, докато филогенетичното разнообразие „е допълващ показател, който измерва историята на родословието и може да бъде свързан с разнообразието на функционалните черти и еволюционния потенциал“.

Този подход означава, че например изчезването на трипръстия ленивец джудже (Bradypus pygmaeus), от които остават само около 500 броя днес, би могло да стане за по-малко от две години. Неговото родословие се е отделило само преди около 8900 години.

От друга страна, аардварка или наречен още африкански трибозъб (Orycteropus afer) представлява 75 милиона години еволюция, защото е последният останал вид от неговия ред.

„Биоразнообразието е нещо повече от броя на видовете на Земята“, пишат Дейвис и колегите му. „Това е и количеството уникална еволюционна история в дървото на живота. Такива дълбоки разрязвания в дървото на живота на бозайниците са все по-вероятни, като се има предвид, че повече от една пета от сегашните видове бозайници са застрашени от изчезване“.

Причина за част от изчезналите бозайници може да бъде пряко свързано с човешката дейност. Например, доклад, публикуван през април 2018 г., открива връзка между миграцията на човека и изчезването на мегафауната. Антропогенното изменение на климата, ловът и изчерпването на животинските хабитати са примери за това как хората допринасят за изчезване на животните.

„Вече няма съмнение, че се намираме в нов период на голямо изчезване“, заявяват Бил Лаърс от университета Джеймс Кук и Пол Ерлих, президент на Центъра за биологична консервация.

„Без решителни действия, ние вероятно ще изхвърлим жизненоважни части от дървото на живота, на което може да са нужни милиони години за да се възстанови“, заявяват те.

Публикувано в CosmosMagazine.