Да впрегнеш торнадото за „мирни цели”

Руски учен и колегите му са разработили теория за унищожаване на „американската смърт“ – торнадото, и са я представили в Челябинск, по време на презентация на монография на Сергей Баутин, доктор на физико-математическите науки от Екатеринбург. Той я разработил съвместно с колеги от Тюмен и Снежинск.

„Бяха ни необходими пет години научни търсения – съобщават от Южноуралския държавен университет пред „Руская газета“. – Идеята вече е патентована, изпробвана в лаборатория, предстои създаването на техническа инсталация, която да потвърди изчисленията.“

Сергей Баутин е завеждащ катедрата „Приложна математика“ и член на Нюйоркската академия на науките. Той е описал структурата на атмосферните вихри и е измислил как да се използва тази енергия за „мирни цели“.

Основната идея на теоретичните изводи, изложени в книгата, се заключава в това, че от трите сили, предизвикващи смерч – енергията на Слънцето, гравитацията и въртенето на Земята около своята ос, – главна се явява въртенето на планетата. Учените вградили този факт във формули и издигнали хипотеза, въз основа на която е възможно създаването на възходящ въртелив поток – торнадо. Сега екипът на Баутин възнамерява да създаде инсталация за извличане на енергия от торнадото.

Работата ще се провежда в базата на Южноуралския университет, където миналата година бил създаден иновационен център „Алтернативна енергетика“, специализиран в използването на енергията на вятъра, Слънцето, горещите извори и биомасата. Центърът си сътрудничи с разработчиците на ветроенергийни системи и осъществява съвместни проекти по създаването на ветрогенератори. Освен това тук монтират слънчеви модули за получаване на електроенергия и слънчеви колектори за производство на топлинна енергия.

„Ако успеем да заинтересуваме специалистите в областта на енергетиката, ни очаква реализирането на голям научен експеримент. Нямам нищо против столичните научни институти, но смятам, че хората, които работят на Урал, са по-добри, добросъвестни и честни“, обяснява избора си на експериментална площадка Сергей Баутин.

Той вече е проверил своите формули на експериментална инсталация в лаборатория. Тя представлява пластмасова тръба с височина пет метра, разположена на известно разстояние от пода. Отгоре е поставен обикновен вентилатор от компютър. При въртене той повдига въздуха от повърхността на пода, а учените „оцветяват“ въздушните потоци, за да видят по какви спирали димът се изтегля в долния отвор. В хода на експериментите станало ясно, че тези спирали напълно съответстват на теоретичните изчисления на учените.

За бъдещи научни изследвания обаче потенциалът на „стайната“ експериментална инсталация се оказал малък. Точно тогава Сергей Баутин решил да се обърне за помощ към колегите си от Челябинск.

„Вече повече от 20 години работим с колегите от САЩ – разказва директорът на центъра Евгений Соломин, – осъществяваме съвместни проекти в областта на ветро-слънчевата енергетика. И днес, в светлината на последните постижения на нашите колеги от Екатеринбург, бихме искали да разширим сътрудничеството и така да окажем на американските учени помощ в областта на „убийството“ на торнадото.

Според Соломин във връзка с измененията на климата торнадото се е появило и в Русия. Така че скоро този проблем може да стане актуален и там.