Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дърветата мигрират заради климатичните промени

24 юли 2024 г. в 10:24
Последно: 24 юли 2024 г. в 10:24

Може да ви звучи нереално, но е факт. Дърветата, тези тихи и неподвижни същества, които често приемаме за даденост, всъщност са в движение.

Цели видове в бразилската атлантическа гора променят местообитанията си в отговор на непрекъснато променящия се климат.

Проучване, ръководено от д-р Родриго Бергамин, изследовател от университета в Бирмингам, в сътрудничество с международна група учени, и публикувано в Journal of Vegetation Science, доказва точно това.

Екипът открил, че изменението на климата засяга не само дърветата, но и комбинацията от дървесни видове в атлантическата гора, известна с богатото си биоразнообразие.

„Открихме, че различните видове се движат в различни посоки. В по-ниските гори дърветата се движат надолу по-често, отколкото нагоре. Вероятно поради фактори, различни от температурата, като конкуренцията между видовете“, казва д-р Бергамин.

„Въпреки това, високо в планините, повечето видове се движат нагоре. Температурите се повишават и подлесът става по-подходящ за онези дървета, които предпочитат високи температури. Това може да означава, че видовете, които се нуждаят от по-ниски температури, са изложени на риск от изчезване. Светът продължава да се затопля“, твърдят учените.

За да стигнат до това заключение, изследователите са наблюдавали 627 дървесни вида на 96 различни местообитания в атлантическата гора.

Експертите са изчислили т.нар. ​​температурни резултати на общността (CTS), за да разберат климатичните модели на гората.

Интересното е, че по-младите дървета във високопланинските гори изглеждат по-пъргави в миграцията си. Изследователите открили, че младите групи дървета са имали по-голям растеж от по-старите. И този растеж се е увеличил в периода на това десетилетие, в което учените са наблюдавали гората.

„Видовете, които растат на по-високите места, обикновено са по-чувствителни към температурата и тези, които се нуждаят от студ. Затова е по-вероятно да загубят конкуренцията при по-високи температури от видове, които предпочитат по-високи температури“, отбелязва професор Сандра Мюлер от Федералния университет на Рио Гранде до Сул.

Бразилската атлантическа гора, която се простира от Рио Гранде до Норте на североизток до щата Рио Гранде до Сул на юг, във вътрешността до Парагвай и провинция Мисионес в Аржентина, е дом на много уникални видове и екосистеми. Какво ще се случи с тях?

Промените в дървесните видове, причинени от изменението на климата, имат дълбоки последици за биоразнообразието.

Тъй като някои видове мигрират към по-подходящи местообитания, сложните взаимоотношения, които са се развивали през годините – между дървета, животни и друга флора – могат да бъдат нарушени.

Това преместване може също така да доведе до появата на нови видови композиции, които биха могли да се борят и да се адаптират към съществуващата екологична динамика.

Разбирането как тези промени влияят не само на дърветата, но и на цялата екосистема е от решаващо значение за продължаването на усилията за тяхното опазване.

Съществува спешна необходимост от преоценка на стратегиите за опазване, насочени към защита на екосистеми като бразилската атлантическа гора, казват специалистите.

В крайна сметка дърветата реагират на затоплящия се климат точно както и всички други видове на тази планета. Все още обаче имаме много да учим, преди да разберем напълно въздействието на изменението на климата върху тях, казват учените, цитирани от еarth.com.

Зелен свят