Докато сме спали, се взривил най-големият метеорит след Челябинския

© NASA

Голям метеорит е навлязъл в атмосферата на Земята на 6 февруари и е изгорял над Атлантическия океан, на около хиляда километра от Рио де Жанейро (Бразилия), казва астрономът Фил Плейт.

Огнената топка избухнала над Атлантика на височина 30 километра, затова останала практически незабелязана. Тя е изхвърлила енергия, еквивалентна на 13 000 тона тротил. Това може да се сравни с взрива на атомната бомба, хвърлена над Хирошима през 1945 година.

Събитието е станало второто най-голямо след взрива на Челябинския метеорит през 2013 година. Според Фил Плейт Челябинският метеорит е изхвърлил енергия, еквивалентна на 500 000 тона тротил, което е почти 40 пъти повече, отколкото на огнената топка, взривила се над Атлантическия океан.

Разбира се, и последствията на последния взрив не са били толкова мащабни – в края на краищата дори не сме знаели, че той се е взривил, отбелязва ученият. „Ако това се беше случило над населено място, то стъклата на къщите щяха да се изпочупят и хората вероятно щяха да се изплашат. Но аз не мисля, че той би нанесъл реални щети“, добавя Плейт.

Изследванията сочат, че около 30 неголеми астероида (с диаметър от 1 до 20 метра) ежегодно изгарят в атмосферата на Земята. Поради това, че голяма част от земната повърхност е покрита с вода, повечето небесни тела падат в океана и не влияят на живота на населените райони.

Сега НАСА следи почти 13 000 околоземни обекта. Повече от 1600 от тях се смятат за потенциално опасни тела. С такива наблюдения се занимава и Европейската космическа агенция (ESA). Система за защита от астероидна заплаща се създава и в Русия.

Както стана ясно наскоро, към Земята сега се приближава астероид под кодовото название 2013 Т-X-68. На 5 март той ще премине на минимално разстояние от Земята.