Древните морски чудовища били черни

Изследвания сочат, че три древни влечуги, чиито останки са открити на територията на доисторическите океани, са били почти изцяло оцветени в черно.

Международен екип учени са открили във фосилизирана кожа на животни съхранил се меланин – светопоглъщащ пигмент, отговарящ за цвета.

„Това е невероятно – коментира водещият автор на изследването Йохан Линдгрен от университета в Лунд (Швеция). – Неочаквано ние разбираме цвета на животните, които са обитавали океана преди милиони години. Смятаме, че черният цвят на кожата е служил не само като маскировка и ултравиолетова защита, но и е помагал да се регулира температурата на тялото.“

Определянето на цвета на доисторическите животни е сложна задача, тъй като меки тъкани се съхраняват изключително рядко в летописа на вкаменелостите (затова се налага да признаем, че окраската на динозаврите за учените както и преди си остава загадка).

В последните години палеонтолозите, за да определят цвета на перата или мумифицираната кожа на динозаврите, изучават микроскопични структури с големина от от 0,5 до 0,8 микрометра, наречени меланозоми. В сегашното изследване учените с помощта на сканиращ електронен микроскоп изучавали пигмент, съхранил се в подобни структури.

Яйцевидната форма на структурата дала основание да се смята, че пигментът е бил черен, тъмносив или тъмнокафяв (меланозомите с идеална сферична форма обикновено дават червен или жълт цвят).

Освен това за тъмния цвят на кожата свидетелства и самият факт на добре съхранилите се останки – пигментът еумеланин, отговарящ за черната или кафявата окраска на кожата и перата, е изключително устойчив и почти не се подлага на разрушителното въздействие на околната среда.

Учените анализирали три добре запазени вкаменелости, което днес се намират в музеите на Дания, Англия и САЩ. Гигантският хищник мозозавър, за който се смята, че е на около 86 милиона години, кожеста костенурка на 55 млн. г. и ихтиозавър на 190 млн. г. – дълбоководен хищник, подобен на съвременен делфин, но с дълга тясна муцуна, остри зъби и огромни очи.

Учените смятат, че мозозавърът (грамадно същество, тероризирало океанския свят) и древната костенурка са били оцветени в много тъмен цвят поради голямото количество на този пигмент.

„Ако днес погледнете кожестите морски костенурки, то може да забележите, че кожата им е с много тъмен цвят, с огромно количество пигмент – разказва д-р Линдгрен. – С негова помощ кожата поглъща топлина и светлина, когато животните се греят на повърхността на морето. И ако погледнем фосилите, то ще видим огромно количество меланин. Тоест по-скоро кожата на тези същества е била много тъмна или дори черна.“

Пигментацията на древните морски същества е била подобна на тази на съвременните обитатели на океана – напълно е възможно едновременно с тъмната горна част (гърба), която е поглъщала енергия и е защитавала от ултравиолетовото лъчение, животните да са имали светъл корем – нещо като маскировка „на фона на небето“ от по-дълбоководните хищници.

Запазена вкаменелост позволила на учените да установят цвета и на цялото тяло на ихтиозавъра – той е бил оцветен в много тъмен цвят. Цветът на тези животни е бил подобен на съвременния кашалот. Вероятно това е помагало на дълбоководните същества да поглъщат максимално количество слънчева енергия, когато са се издигали на повърхността, и в същото време ги е предпазвало в тъмнината на водните дълбини.

Статията на изследователите е публикувана в сп. Nature.