Дълбоководният живот е много по-стар, отколкото се смяташе

Учените възнамеряват да преосмислят ролята на дълбоководната среда в развитието на първичния живот на нашата планета.

Наскоро открити вкаменелости говорят за това, че произходът на живота на Земята може да се корени именно в дълбоките води. Досега се смяташе, че първите образци на живот са се появили на плитко, където е имало идеални условия за биология.

Учените смятат, че такива древни морски обитатели като морските звезди, змиите и морските таралежи дължат своята поява именно на дълбините на океана. Специалистите не изключват, че дълбочините са изиграли значително по-важна роля във формирането на морското разнообразие, отколкото се смяташе по-рано.

Белгийски палеонтолози от Националния музей за естествена история твърдят, че океанските дълбини за дълъг период от време са били безжизнена пустиня. Ако плитководието на Световния океан е било обитаемо още преди 500 млн. години, то дълбоководни образци, по-стари от 100 млн. години, не са известни.

Но екип палеонтолози под ръководството на Геро Муслеинтер открили следи от дълбоководен живот, който е на повече от 180 млн. години. Досега се смяташе, че дълбоководните колонии са произлезли от плитководните. Белгийските учени открили в австрийските Алпи фосилизирани отпечатъци на предисторически морски обитатели, чиято възраст е около 180 млн. години. В този геоложки период Алпите са се намирали под вода.

Муслеинтер твърди, че вкаменелите останки на древни дълбоководни колонии са открити случайно близо до съвременния австрийски град Залцбург. Учените не успели веднага да идентифицират откритите видове. Сега изследователите са убедени, че са открили редки разновидности на морски звезди и таралежи. Общо в находките на специалистите се наброяват около 2500 индивидуални фосилизирани отпечатъка, по които може да се съди за вида древни животни.

Учените отбелязват, че засега е невъзможно еднозначно да се твърди, че дълбоководният живот е произлязъл от плитководния. Но и обратното също не би било вярно, тъй като учените днес още нямат достатъчно количество образци на дълбоководния живот.

Единственото, което може да се твърди с точност, е, че дълбоководният живот на Земята има значително по-древни корени.