Еволюцията е „интелигентна“ и се учи

© Eumetsat
Димитър Димитров

Учените упорито дискутират до каква степен еволюцията използва принципа на случайността, но ново изследване показва, че явлението е „по-интелигентно“, от колкото класическите теории предполагат, но това не е свързано теологичната гледна точка.

Според еволюционният биолог от Саутхемптънския университет, Ричард Уотсън (Richard Watson), еволюцията може да се учи от предишен опит, а това обяснява как, на пръв поглед случайният процес на естествен подбор, е способен да създава толкова интелигентни творения.

В статията, публикувана в Trends in Ecology & Evolution, Уотсън споделя мнението си, че трябва да разберем още много неща за работата на еволюцията, а това ще стане като приложим знанията си за това как системите за научаване като невралните мрежи създават интелигентно поведение, базирано на предишен опит.

„Теорията, че еволюцията се учи, ни позволява да формализираме начина, по който процесите се променят във времето“, казва Уотсън. „Естественият подбор може да променя своето умение да еволюира например чрез еволюиране на организацията на развитието, което контролира вариативността, организацията на екологичните взаимоотношения, които контролират подбора, или структурата на репродуктивните отношения, които контролират наследствеността.

Изследователят е на мнение, че ако учените успеят да внедрят теорията за „учещата се“ еволюция в методите си на изучаване, това ще доведе до разгадаването на по-сложни еволюционни неясноти и по-добрия ни поглед върху еволюцията като цяло.

„Ако еволюцията може да се учи от предишен опит, подобрявайки по този начин собственото си умение да еволюира, великолепието на еволюционните дизайни ще бъде демистифицирано“, добавя Уотсън. „Естественият подбор може да трупа знания, което го прави все по-умен. Това е зашеметяващо, защото обяснява как биологичния дизайн изглежда толкова интелигентно създаден.“

Science Alert