Физик разкри как се върти ласо

© Walt Disney World

Хвърлянето на ласо е не само изкуство, изучаването му може да открехне математически тайни, полезни за решаването на практически задачи, смята швейцарският учен Пиер-Томас Брюн.

Физикът извел математическа формула на най-простия трик с ласото – плоска примка, и възнамерява да създаде робот каубой за изучаване на по-сложните движения, съобщава ВВС.

Хвърлянето на ласо, което първоначално служило за чисто практически цели по хващане на диви животни, сега дори е нещо като спорт. То станало знаменито през 20-30-те години на ХХ век благодарение на каубоя Уил Роджърс, изпълняващ трикове с ласо.

За един от най-сложните трикове се смята Texas Skip, при което каубоят преминава през образуваната от ласото примка, без да престава да го върти. Но триковете с ласо са не само изкуство – изучаването им може да открехне математически тайни, полезни за решаването на практически задачи, такива като усукването на преждата, твърди Пиер-Томас Брюн от Федералната политехническа школа в Лозана, Швейцария. Той представил резултатите от изследването си на срещата на Американското физично общество в Денвър, САЩ.

„Еластичните нишки се срещат навсякъде в нашия живот – от косите и преждите до ДНК и широколентовите кабели на дъното на морето. И дори медът, който изсипвате на своя тост (също се явява нишка). Всички тези нишки се огъват и свиват в съответствие със същите закони, както и каубойското ласо“, казва Брюн.

За начало ученият извел математическа рецепта на най-простия трик с ласо – плоска примка.

„Физиката се свежда до няколко прости правила. Първо – използвайте максималната дължина на въжето за примката – около 70%. След това движете ръце с ниска честота – около два херца. И което е много важно – с всяко завъртане на въжето прекарвайте го между палеца и показалеца, за да не се заплита“, пояснява Брюн.

Ученият възнамерява да построи робот каубой, който ще му помогне да изучи по-сложните трикове. В процеса на изследване самият Брюн се научил да върти ласото.