Фомалхаут b все пак съществува, макар че това е поправимо

Ако орбитите на планетата и газово-праховия облак се пресекат, астрономите ще отбележат този факт то рязкото инфрачервено излъчване. ©NASA, ESA, University of California, Berkeley, SETI Institute, P. Kalas

Екзопланетата Фомалхаут b, разположена на 25 светлинни години от Земята, има крайно неправилна орбита, изясниха астрономи под ръководството на Пол Калас от Калифорнийския университет в Бъркли (САЩ) въз основа на данни от космическия телескоп „Хъбъл”. Това всъщност е било причината за периодичните „изчезвания” на небесното тяло, многократно каращи астрономите да зачеркват Фомахаулт b.

Новите наблюдения на „Хъбъл” показали, че газово-праховият облак около бялата звезда Фомалхаут (от спектрален клас А) е значително по-широк, отколкото се смяташе, и се простира на разстояние от 150 (вътрешна граница) до 214 астрономически единици (външна граница) от звездата. Това са огромни цифри за толкова плътен обект – в нашата Слънчева система такъв диск би започнал на разстояние, равно на трикратното максимално отдалечение на Плутон от Слънцето.

Всъщност планетата Фомалхаут b се движи по необичайна свръхразтеглена елиптична орбита. Най-близката й точка до звездата Фомалхаут (перихелий) е разположена на 49 астрономични единици (перихелият на Плутон), а най-отдалечената (афелий) е 290 а.е. (!), което е шест пъти повече от тази на Плутон. Годината на тази екзопланета е равна на 2000 земни – нов рекорд сред известните екзопланети. Впрочем, ако ще се вглеждаме в детайлите, откритието прави системата Фомалхаут притежаваща най-големия от известните газово-прахови пръстени.

„Бяхме шокирани. Това изобщо не е, каквото очаквахме”, коментира новите наблюдателни данни Пол Калас.

Този „шок” лесно може да се разбере. Нищо подобно досега не е наблюдавано. Освен това за съществуването на толкова големи и същевременно отдалечени от своите звезди планети няма и помен в теорията за планетообразуването и еволюцията на планетните системи. Накрая на практика такива системи може да са необичайно много, а е много трудно да наблюдават планетите и газово-проховите пръстени на такова разстояние от звездите (в повечето случаи е невъзможно).

С какво се обяснява необичайната траектория на планетата? Най-вероятната хипотеза според изследователската група е наличието на втора планета в системата Фомалхаут. Именно нейното гравитационно влияние е направило орбитата на Фомалхаут b толкова неправилна и отдалечена от звездата. Възможно е планетата да е станала жертва на взаимодействието на по-голяма – от рода на „горещите Юпитери”.

Орбитата на планетата е толкова необичайна, че навежда на мисълта за влиянието на трето тяло.

За да решат стария парадокс с високата яркост на Фомалхаут, астрономите са предложили хипотеза за наличието на необикновено голям пръстен около нея – подобно на увеличените пръстени на Сатурн, но състоящи се от ледени обекти с високо албедо.

Все още не е ясно в каква степен съвпадат плоскостта на гигантския пръстен около Фомалхаут и плоскостта на еклиптиката на Фомалхаут b. И ако те все пак съвпадат, то буквално в близките 20 години планетата ще започне да пресича газово-праховия пръстен, тъй като сега тя се движи от близка до звездата орбита към по-далечна. Все още не е ясно какво може да се очаква от такова хипотетично пресичане. Определено планетата ще бъде засипана от облак ледени и каменни отломки. Изхождайки от известната ни картина за падането на кометата Шумейкър-Леви върху Юпитер през 1994 г., се очакват серия мощни взривове в атмосферата й.

Изследователите не отхвърлят и вероятността, че мощният газово-прахов диск е резултат на по-ранен сблъсък на Фомалхаут b с друга планета от същата система, в резултат на което все още неоткритата „втора планета” се е оказала разрушена, образувайки газово-праховия пръстен. Но ако се отчита огромното разстояние на пръстена от звездата, такъв сблъсък е малко вероятен.

Откритието е заявено на поредната среща на Американското астрономично общество в Лонг Бийч, Калифорния.

Източник: НАСА