Тройната звезда Фомалхаут

NASA, ESA and P. Kalas (University of California, Berkeley, USA)

Известните проблеми и странности на планетата, въртяща се около Фомалхаут, може да се обяснят с влиянието на още една съседна звезда.

Ерик Мамаек от Рочестърския университет (Великобритания) и колегите му открили, че сравнително близката до Слънцето звезда Фомалхаут всъщност се явява част от тройна система.

Това, че Фомалхаут не е самотна в света на звездите, стана ясно доста по-рано, когато се установи, че оранжевото джудже TW Южна риба (TW Piscis Austrini), отстоящо от системата Фомалхаут на 0,9 светлинни години, има много близка с нея скорост и посока на движение.

Дори възрастта им е сравнима: 400 ± 70 млн. г. за TW Южна риба и 450 ± 40 млн. г. за Фомалхаут. Но едва преди няколко години Мамаек забелязал в околностите на системата червената звезда джудже LP876-10. За да се убеди в близостта й до Фомалхаут, астрономът отначало внимателно сверил какъв е паралаксът за LP876-10 и определил разстоянието, а след това измерил скоростта на движение на това светило.

В резултат станало ясно, че става дума за действително свързан с първите две звезди трети участник, отстоящ от тях на огромно разстояние: 3,2 светлинни години делят Фомалхаут А и тази звезда. По такъв начин иде реч вероятно за най-обширната от всички известни гравитационно свързани системи, чиито компоненти са разнесени в пространството на дистанция, сравнима с разстоянието от Земята до Проксима Центавър.

Възрастта на червеното джудже, разбира се, съвпаднала с възрастта на другите два члена на семейството, потвърждавайки тяхното съвместно и сравнително скорошно възникване.

Поради голямото разстояние с хипотетичната планета, въртяща се около LP876-10, Фомалхаут ще изглежда само като звезда, макар по яркост да не отстъпва на Венера на земния небосклон. Но TW Южна риба ще се покаже като нещо от рода на Полярната звезда.

Откритието повдига въпроса, не е ли свързано наличието на компаньон на двете звезди със странната орбита на екзопланетата Фомалхаут b, въртяща се със значителен наклон спрямо плоскостта на еклиптиката на системата.

Влиянието на самата Фомалхаут върху планети около другите звезди съседи (ако има такива) в този случай също не е изключено.

Отчет за изследването е даден за публикация в Astronomical Journal, а с кратката му версия можете да се запознаете тук.

Източник: University of Rochester