Гигантските галактики са най-добрият дом за обитаеми планети

© NASA/JPL

Галактиките, подобни на Млечния път, може да не са най-добрите „люлки“ на живота в нашата Вселена.

Но гигантските галактики, бедни на „новородени“ звезди и поне два пъти по-масивни от нашата, може да съдържат 10 000 пъти повече обитаеми планети, отколкото Млечният път, сочи ново изследване.

Учените изучили повече от 140 000 галактики в опит да отговорят на въпроса: кой тип галактики е най-подходящ за обитаеми планети?

За свое учудване изследователите стигнали до извода, че големите спирални галактики, подобни на Млечния път, не са най-подходящият кандидат за обитаеми планети във Вселената, както обяснява Анупам Мазумдар (Anupam Mazumdar), специалист по космология на частиците от Ланкастърския университет (Великобритания), пред изданието Space.com.

Учените наблюдавали галактиките от обсерваторията Апачи-Пойнт, САЩ, която е част от Слоанския цифров обзор на небето. В хода на изследването станало ясно, че най-подходящи за обитаеми планети са богатите на „метали“ (елементи, по-тежки от хелия) галактики с маса не по-малко от два пъти колкото масата на Млечния път, а скоростта на звездообразуване е поне десет пъти по-ниска от тази на нашата галактика.

От 140 000 галактики, изследвани от учените, само 200 отговаряли на критериите и били признати от изследователите като еталони за „обитаеми“ галактики.

Най-близката до нас галактика от такъв тип е Maffei 1, открита през 1968 година. Тя се намира на 9,5 милиона светлинни години от Земята.

Изследването на учените е прието за публикация в сп. Astrophysical Journal Letters.