Гигантско изригване на Проксима Кентавър изпари надеждите за наличието на живот

Гигантски пламък е изригнал от Проксима Кентавър на 24 март 2017.
Ивайло Красимиров

Шансовете да се намери живот извън нашата слънчева система са изправени пред драматично нова перспектива след 24 март 2017 г., благодарение на огромното изригване на една от най-близките ни звезди.

Според нова статия, която трябва да бъде публикувана в The Astrophysical Journal Letters, районът около Проксима Кентавър (Proxima Centauri) – който учените смятат, че може да бъде слънчева система, изглежда много по-малко привлекателен за каквито и да е форми на живот, отколкото изглеждаше преди тази дата.

Проксима Кентавър освободи изключително силно изригване, което е изпратило заредени частици, летящи към всяка планета в нейната орбита. Макар да е продължило само 10 секунди, това изригване е направило звездата да изглежда около 1000 пъти по-ярка от обикновено.

И преди е имало подобни изригвания, но това е било изключително мощно, като звездата е станала около 10 пъти по-ярка от най-впечатляващите изблици на Слънцето, които учените са изследвали досега. Статията предполага, че подобни изригвания могат да бъдат относително често срещани и изключително смъртоносни.

„24 март 2017 г. не беше обикновен ден за Проксима Кентавър“, заявява пред Нюзуик един от авторите на статията, Мередит Макгрегър, астроном в Института за научни изследвания „Карнеги“. „През милиардите години от създаването на Проксима, подобни излъчвания са можели да изпарят всяка атмосфера или всеки океан и да стерилизират тотално повърхността, което предполага, че изискванията за наличие на живот някъде, може да трябва да включват повече критерии от това планетата просто да бъде на правилното разстояние от своята звезда и да има течна вода“, казва Макгрегър.

През миналата есен бяха публикувани констатации, според които Проксима Кентавър е заобиколена от огромен облак от нещо като прах, който се събира, най-вероятно за да формира планети. Сега, като анализират същите данни, но имайки предвид гигантското изригване на звездата, учените осъзнават, че Проксима Кентавър може и да не съдържа такъв прах, който най-вероятно е бил унищожен от поредица изригвания през годините.

Това от своя страна означава, че планетата Proxima Centauri b, може и да няма съседни планети. А дори и да има, изригванията на тяхното слънце биха означавали, че те не са особено удобни за съществуването на каквато и да е форма на живот, пише списание Newsweek.