Горещо езеро в Йелоустоунския парк позеленяло от туристите

Учените от университета на щата Монтана са изследвали езерото Сутрешна слава в Националния парк Йелоустоун и са изяснили защо горещият източник е сменил цвета си от наситеносиньо в сюрреалистично жълто-зелено.

Националният парк Йелоустоун в САЩ ежегодно посреща около 3 милиона туристи. Мнозина от тях по традиция хвърлят монети в геотермалния източник езеро Сутрешна слава. Сега неговата вода изглежда жълто-зелена, но както изяснили учените, така е било далеч невинаги.

Още през 1940 година този горещ източник е изглеждал като обикновен водоем – цветът на водата му е бил наситеносин. От 1950 година цветът на водата започнал да се мени и това се свързвало на първо място със замърсяването на водоема – хиляди туристи хвърляли в него монети, боклуци, камъни, което променило циркулацията на водата и понижило температурата.

В резултат на промените се е формирала среда, годна за живот на фотосинтезиращи микроорганизми, които според учените преди не са съществували в източника. Появилите се термофилни бактерии с оранжев цвят са се преместили в центъра на басейна, оцветявайки водата в необичаен цвят с помощта на пигменти.

Така изглеждало езерото Сутрешна слава до 1940 година.

Учените от университета на щата Монтана на първо място се интересували от оптичното възприятие на водата. Те събрали биологични и химични данни за този знаменит горещ източник и построили математически модел, който позволява да се види как изглежда той през пролетта и как е изглеждал преди замърсяването.

Така било получено изображение на езерото Сутрешна слава с поразително синя вода, каквото са го виждали туристите още преди половин век. Учените отбелязват, че моделът им е способен да обясни оптичните възприятия не само на езерото Сутрешна слава, но и на други горещи източници и басейни в Йелоустоунския национален парк.

„Ослепителните видими цветове на различни горещи източници и басейни в Йелоустоунския национален парк се обясняват със съчетаването на разсейването на светлината във водата и въздействието на бактериалните килими, покриващи дъното на тези термални водоеми“, се казва в изследване, публикувано в Journal of Applied Optics.

Водата на плиткото и в центъра на източника има различен цвят поради особеностите на разсейването на светлината във водата на различна дълбочина, разказват учените.

От замърсяването и монетите езерото Сутрешна слава е получило прозвището Гаснеща слава.

Националният парк Йелоустоун е основан през 1872 г. Той се явява първият в света национален парк и обект от Световното наследство на ЮНЕСКО.