Хонконгски учени твърдят, че анти-микробно лекарство е успешно срещу Ковид 19

Ивайло Красимиров

Достъпно антимикробно лекарство, използвано за лечение на стомашни язви и бактериални инфекции, показа обещаващи резултати в борбата с коронавируса при опити с животни, съобщиха учени от Хонконг в понеделник.

Изследователите се стремят да установят, дали лекарства и съединения, съдържащи метал, които са по-често използвани срещу бактерии – могат също да имат антивирусни свойства, които могат да се борят с коронавируса на SARS-CoV-2.

Използвайки сирийски хамстери в опитите си, те установяват, че едно от лекарствата, ранитидин бисмутов цитрат (RBC), е „мощен анти-SARS-CoV-2 агент“.

„Еритроцитите могат да намалят вирусното натоварване в белия дроб на заразения хамстер десет пъти“, казва изследователят от университета в Хонг Конг Рунминг Уанг пред репортери в понеделник, докато екипът представи резултатите от своето проучване.

„Нашите открития показват, че червените кръвни клетки са потенциален антивирусен агент за Covid-19.“

Коронавирусът е убил повече от един милион души, откакто се появи в Китай през декември миналата година и след това се разпространи по целия свят.

Докато учените се опитват да намерят ваксина, те също изпитват и лесно достъпни и познати лекарства, които могат да облекчат симптомите, причинени от болестта Covid-19 или да помогнат на организма да се бори с инфекцията.

Ремдесивир, широкоспектърно антивирусно лекарство, и дексаметазон, вид кортикостероиди, са идентифицирани като имащи известен успех срещу вируса. И двете лекарства са били използвани за лечението на американския президент Доналд Тръмп, след като той се зарази с Covid-19. Но те имат недостатъци.

Ремдесивир е скъп и има глобален недостиг от него, докато дексаметазон има имуносупресивни ефекти, които са рискови за всички, с изключение на най-болните пациенти. Други коктейли от лекарства показват, че увреждането на черния дроб може да бъде риск.

Хонконгските учени заявиха, че RBC е широко разпространено лекарство, използвано срещу стомашни язви със сигурен и изчерпателен фармакологичен профил.

„Използва се от десетилетия, така че е доста безопасно“, казва Уанг.
Те добавят, че техните изследвания, публикувани в списанието Nature Microbiology, предполагат, че други съдържащи метали лекарства също могат да имат успех срещу вируса и трябва да бъдат допълнително проучени.