Хората – по-умни от животните? Съвсем не!

• 6 декември 2013 г. в 00:08 Последна промяна:
    7 декември 2013 г. в 00:29

От хиляди години човешките същества смятат, че са по-умни от всички останали на планетата въпреки увеличаващите се доказателства за противното.

Според австралийски специалисти по еволюционна биология науката непрестанно ни показва, че животните имат по-развити когнитивни способности от хората.

Тази теория, цитирана от Psych.org, оборва становището на всякакъв вид авторитети, на които сме свикнали да се уповаваме, формирайки вижданията си за света, включително на религията и училищното образование.

Кой ли не е повтарял в развитието на човешката история, че ние сме най-интелигентни в животинското царство, притежаваме изключителни качества и можем да се похвалим с невероятни постижения.

„Увереността в превъзходството на човешките познания е неизменна част от философията и науката. Дори Аристотел, вероятно най-влиятелният сред всички мислители, твърди, че хората са над останалите видове заради изключителната си способност да размишляват”, казва д-р Артър Саниотис, един от експертите, посветили се на темата.

Според професора по антропология и сравнителна анатомия Мачей Хенебърг животните често притежават различни способности, които не биват разбирани от хората.

„Фактът, че те (животните) не могат да ни разбират, докато и ние не разбираме тях, не означава, че интелигентността ни е на различни нива, а че просто е от различен вид. Когато чужденец се опита да общува с нас, използвайки несъвършена, неясна версия на нашия език, впечатлението ни е, че той не е много интелигентен. Действителността обаче е съвсем различна”, подчертава професорът.

По думите му животните имат различен тип интелигентност, която е подценена заради склонността на човека да се фиксира върху езика и технологиите. Става дума например за социална и кинетична интелигентност. Някои бозайници, като гибоните, например, могат да възпроизведат голям брой различни звукове – над 20 разновидности със съвсем различно значение, които позволяват на тези дървесни примати да общуват помежду си в тропическата гора. Фактът, че не изграждат свои къщи, не е релевантен към гибоните.

„Много четириноги оставят в своята среда сложни следи, разпознаваеми с помощта на обонянието, а някои, като коалите, имат специални гръдни жлези за маркиране с миризма. Хората със своето ограничено обоняние дори не могат да осъзнаят сложността на съобщенията, съдържащи се в подобна маркировка, която може да бъде също толкова богата на информация, колкото и визуално възприеманата писмена реч.”

От своя страна домашните животни също често ни разкрият какви умствени способности биха могли да притежават бозайниците и птиците.

„Те могат дори да ни комуникират своите нужди и да ни накарат да направим това, което те искат. Речта на животните е много по-сложна, отколкото си даваме сметка”, допълва професорът.

• Кога ли хората най-после ще разберат, че трябва да спрат да убиват животните. Ако са различни от хората, това не означава, че трябва непременно да разполагаме с техният живот. Все още човекът не се е откъснал от примитивното, а как тогава иска да се срещне с извънземна цивилизация.

none 6 декември 2013 01:59 Отговор