„Хъбъл” намери най-голямата двойна звезда

© NASA, ESA, D. Lennon en E. Sabbi (ESA/STScI)

Космическият телескоп „Хъбъл” откри гигантска двойна звезда – R144, разположена във външната зона на звездообразуващия регион 30 Doradus в съседната до нас галактика Голям Магеланов облак. Съдейки по данните от спектралния анализ на „Хъбъл”, в този регион се наброяват много звезди, но откритата двойна система е истински гигант – масата й е около 200-300 пъти над слънчевата.

В НАСА разказват, че от региона 30 Doradus идва много активно и мощно рентгеново излъчване, което говори, че там може да има и други звезди гиганти. Според изследователите откритото светило се отнася към т.нар. звезди на Волф-Райе, притежаващи много висока светимост и температура.

След като изучили R144 с помощта на рентгеновия спектрограф на телескопа VLT в Чили, изследователите установили, че там съществува незначително колебание на спектъра, говорещо, че R144 са фактически два обекта, които се намират много близо един до друг.

Експертите на НАСА твърдят, че до днес на науката не е ясен механизмът на образуване на подобни звезди гиганти. Освен това звездите, чиято маса повече от 200 пъти превишава масата на Слънцето, са особени обекти със собствена физика. На тях са съсредоточени огромни запаси от водород, а в грамадните им ядра протичат термоядрени реакции в големи мащаби.

Учените твърдят, че R144 е най-голямата от известните бинарни звезди.