Има причина извънземните да не са ни посетили все още

Ивайло Красимиров

Парадоксът на Ферми поставя въпроса защо извънземните никога не са посещавали Земята, въпреки че Вселената е толкова стара и толкова огромна, че досега извънземният разум би трябвало да е развил междузвездното пътуване и да се е обадил.

Двама учени смятат, че може да имат отговора.

Астробиолозите д-р Майкъл Уонг от Института за наука Карнеги във Вашингтон и д-р Стюарт Бартлет от Калифорнийския технологичен институт предполагат, че цивилизациите изгарят, когато станат твърде големи и технологични.

Изправени пред непрекъснато нарастващото население и смущаващото потребление на енергия, световете изпадат в кризисна точка, известна като „сингулярност“, където иновациите вече не могат да се справят с търсенето.

Единствената алтернатива на колапса е да се изостави „непреклонния растеж“ и да се приеме баланс, който позволява оцеляване, но не позволява на обществото да продължи напред или да се отдалечи от собственото си място във Вселената.

Пишейки в Royal Society Open Science, д-р Уонг и д-р Бартлет казват:
„Ние предлагаме ново решение на парадокса на Ферми: цивилизациите или се сриват от изгаряне, или се пренасочват към приоритизиране на хомеостазата, състояние, в което космическото разширяване вече не е цел, което прави трудно да се откриват от разстояние други цивилизации.

„И двата резултата – хомеостатично пробуждане или срив на цивилизацията – биха били в съответствие с наблюдаваното отсъствие на (общогалактически) цивилизации.

Големите цивилизации достигат точки на криза. Двойката твърдят, че общите принципи на живота са универсални и че въпреки че възникването и еволюцията на живота на други планети остава спекулативно, то най-вероятно е неизбежно.

Веднъж по пътя, животът вероятно ще следва подобна траектория като цивилизациите на Земята, твърдят те, като в крайна сметка се организира в глобално свързано състояние, с технология, която се нуждае от все по-големи количества енергия, за да поддържа растежа.

Използвайки уравнения за растеж на градовете, които поставят граници за това докъде могат да се разрастват обществата, експертите показват как големите цивилизации в крайна сметка достигат точки на криза, което състояние, след като бъде разпознато, води до спиране на по-нататъшния растеж.

Двойката сочи към подобни „мини събуждания“ на Земята, които са предотвратили глобални кризи, като деескалацията на оръжията за масово унищожение след Студената война и забраната на хлорфлуорвъглеводороди (CFC) за поправяне на дупката в озоновия слой .

Въпреки това извънземните цивилизации, които са близо до изгаряне, може да са най-лесни за откриване, според изследването, защото те биха използвали енергия по „диво устойчив начин“, който би осигурил добър сигнал, излъчван от техния свят.

„Това представя възможността голяма част от първоначалните откривания на извънземен живот на човечеството да са от интелигентен, макар и все още не мъдър, вид“, заключават те.

Предишните предложения защо интелигентните извънземни все още не са посетили Земята включват откриването на различни физически трудности, които правят космическите пътувания неосъществими, независимо дали са свързани с астрономия, биология или инженерство.

Някои учени предполагат, че извънземните просто никога не са избирали да ни посетят или ако са го направили, ние не сме забелязали, може би са пристигнали преди хората да са еволюирали.

Възможно е също така напредналите цивилизации да са възникнали твърде скоро и твърде далеч, за да не са достигнали до нас.

През 2015 г. учените, анализиращи данни от космическите телескопи Хъбъл и Кеплер, стигнаха до заключението, че около 92% от потенциално обитаеми светове не са съществували, когато Земята се е формирала, така че може да се окаже, че нашата Слънчева система е просто по-напред в играта.