InSight започна отново да копае на Марс

Ивайло Красимиров

Кацналият на Марс апарат на НАСА отново прави сондажи на Червената планета, след като за първи път ги започна преди седем месеца.

От НАСА заявиха в четвъртък, че през последната седмица механичният копач е проникнал на дълбочина от 2 сантиметра под повърхността на Червената планета. Макар и да е постигната толкова скромна дълбочина, учените са развълнувани от напредъка.

„Ние подготвяме нашата „къртица“, за да продължим надолу“, казва в изявление водещият учен на експеримента Тилман Спон от Германския аерокосмически център.

Германското устройство използвано от НАСА е предназначено да проникне на около 5 метра под повърхността на Марс, за да измерва различни параметри, вкл. вътрешните температури и влажността на планетата.

Едва започнал да прониква надолу (30 сантиметра), експериментът бе спрян през март, поради технически проблеми. През следващите месеци инженерите създадоха резервен план: За да помогнат, рамото на робота от апарата кацнал на Марс – InSight, бе притискано все по-силно към сондата, за да създаде достатъчно триене, за да продължи тя да копае.

От 8 октомври къртицата отново действа, като има бавен, но стабилен напредък. Учените казват, че ще отнеме време за да се разбере колко дълбоко може да стигне.

„Когато за първи път се сблъскахме с този проблем, той беше смазващ“, заяви Трой Хъдсън от лабораторията за реактивни двигатели, който ръководи усилията за възстановяване на копачката.

„Но след това си помислих: Може би има шанс; нека продължаваме да притискаме сондата. И в момента се чувствам щастлив “, казва той в изявление.

InSight пристигна на Марс миналия ноември.