Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Интересно откритие: Защо делфините усещат вкуса на солта

24 юли 2024 г. в 10:50
Последно: 24 юли 2024 г. в 10:29

Океанът заема по-голямата част от повърхността на Земята, но все още е слабо проучен. Изследователите от години се опитват да картографират океанското дъно и да научат повече за това кой живее в най-дълбоките части на световните океани, но знанията ни все още са доста оскъдни, пише Science Focus.

Много малко се знае е по темата дали и как морските бозайници разпознават различните вкусове.

Учените са идентифицирали пет основни вкуса – сладко, горчиво, кисело, солено и умами (пикантно). Всички те, както показват предишни изследвания, се определят от рецепторите на клетките на езика.

Ароматите обикновено се освобождават по време на дъвчене, така че животните, които поглъщат храната цяла, може и да не усетят вкуса толкова силно.

През 2014 г. учените са провели изследване, в което са наблюдавали 15 вида китоподобни, включително китовете минки и афалините, нямат функционални гени за рецептори за сладък, горчив, умами и кисел вкус.

Любопитно е, че при липсата на рецептори, които разпознават четирите основни вкуса, морските бозайници все пак различават вкуса на солта.

Учените предполагат, че тези рецептори може да играят важна роля за тяхното здраве. Например, при регулирането на нивата на натрий или кръвното налягане при животните.

Авторите на анализа признават, че са необходими още изследвания, за да се разбере точно каква роля играят солните рецептори в живота на бозайниците, но това откритие само по себе си е много интригуващо, пише Science Focus.