Откриха картина на човек в ехолокационните сигнали на делфини

ехолокационните сигнали
SpeakDolphin.com

Учени успяха да изяснят по ехолокационни сигнали на делфините как тези морски бозайници „виждат“ намиращия се във водата човек.

Сонарните сигнали, записани от подводни микрофони, били преобразувани в картинки, пише Daily Mail.

Изследването е проведено в делфинариума на гр. Пуерто Авентурас (щата Кинтана Роо, Мексико). Водолазът Джим Макдъноу надянал пояс и активно вдишвал въздух. Било взето решение да не използва акваланг, тъй като мехурите от него биха повлияли на резултатите от експеримента.

Сигналите (записаното на микрофон ехо от сигналите на делфина, насочени към Макдъноу) били предадени на британския учен Джон Стюарт Рийд – специалист по акустична физика и създател на апарата за визуализация на звук CymaScope.

Основният принцип на работа на апарата е преобразуването на звуковите вибрации в колебания на водата. Първоначално учените заредили последователността от ултразвукови ехолокационни сигнали на делфина в CymaScope и поставили камерата в режим възпроизводство на видео.

На повърхността на водата те видели странна форма. След това върнали видеото кадър по кадър и след известно време видели смътен човешки силует. Компютърната обработка на изображението добавила нови детайли (например изследователите успели да разгледат пояса на Макдъноу).

През 2012 година със същата методика биолозите успели да изяснят как животните възприемат неодушевени предмети.

По този начин ехолокацията позволява на делфините да „виждат“ не само сенките на обектите, но и очертанията на тяхната повърхност. „Смятаме, че делфините могат да използват звуко-визуален език – език на картинки, които споделят помежду си“, казва авторът на изследването Джек Касевиц, цитиран от Lenta.ru.