Японската програма Hayabusa изпрати нови кадри от астероида Рюгу

Кадър от повърхността на астероида Рюгу
Ивайло Красимиров

Минаха само няколко дни откакто японската космическа агенция JAXA показа първите изображения, изпратени от повърхността на астероида Рюгу, но сондата Hayabusa-2 и нейната армия от необичайни мини-роувъри продължават да доставят всякакви страхотни снимки и това е само началото на тази историческа мисия.

Последните снимки всъщност са дори по-добри от първите, които са изпратени от Hayabusa. Те са много по-ясни и изглеждат по-скоро като кадри от филм на ужасите. JAXA дори отдели време да синхронизира малка анимация, използвайки няколко от снимките, направени последователно.

Както може да се види от снимките, астероидът е сух, скалист обект с изобилие от отчупени скали, които запълват повърхността му. Може да изглежда скучно, но Рюгу е интересно тяло по редица причини, не на последно място от които е неговата особена форма. Учените се надяват да открият нещо, което може да им даде повече информация, както за Рюгу, така и за други подобни астероиди.

Астероидите се организират в класове въз основа на това, как изглеждат и какъв е съставът им. Рюгу е уникален с това, че се намира на границата между C-тип и G-тип космически скали.

Hayabusa-2 стартира по пътя към астероида през 2014 г. и му бяха нужни около четири години, за да стигне до Рюгу. Сондата влезе в орбита около астероида в края на юни тази година. Тя разгърна първата си двойка роувъри на повърхността на обекта по-рано този месец и изпрати обратно първите снимки след кацането на 21 септември.

Очаква се корабът да изпрати още мини роувъри на повърхността на астероида, както и устройство с формата на куб, снабдено с инструменти за четене и изпращане на данни обратно на Земята. По-късно, и Hayabusa-2 ще се докосне до скалата, ще я сондира и ще вземе проба, с която ще лети обратно до Земята, където се очаква да пристигне в края на 2020 г. Това е една наистина сериозна мисия, за която се надяваме да завърши успешно. Дотогава можем да се радваме на изпратените снимки от един далечен чужд свят.

Вселена · Наука