Извънземните са върху сфери на Дайсън, обикалящи бели джуджета, твърди астрофизик

Ивайло Красимиров

Досега никой не е открил доказателства за интелигентни извънземни другаде в космоса. Но ако съществуват, те може да обикалят върху сферите на Дайсън, движещи се около звезди, наречени бели джуджета, разпръснати из Млечния път, твърди ново изследване.

И точно там трябва да съсредоточим нашето търсене на извънземни, казва пред Live Science съавторът на изследването Бен Зукерман, почетен професор по физика и астрономия в Калифорнийския университет в Лос Анджелис.

Въз основа на резултатите от това търсене астрономите биха могли да преценят колко напреднали цивилизации се крият в галактиката, казва той.

Всяка напреднала цивилизация се нуждае от енергия: за храна, за транспорт, за решаване на конфликти, за комфорт и за удобство. В момента 7,8 милиарда души на Земята използват около 580 милиона джаула енергия всяка година, което е еквивалентно на енергийната продукция от почти 14 000 милиона тона петрол, според The ​​World Counts. Всъщност почти цялата човешка енергия идва от изкопаеми горива, тъй като ни липсва технологична опитност, за да разчитаме на най-големия генератор на енергия в слънчевата система: Слънцето.

Ако хората покрият всеки квадратен инч от земната повърхност със слънчеви панели, това ще генерира повече от 10^17 джаула енергия в секунда. Това все още ще губи по-голямата част от енергията, излъчвана от Слънцето, около 10^26 джаула в секунда.

Това е мотивацията зад сферите на Дайсън, кръстени на известния физик Фрийман Дайсън, който разработи идеята през 1960 г. Ако една напреднала цивилизация наистина иска да впрегне страхотната енергийна мощност на своята родна звезда, те трябва да изградят мегаструктури, за да я уловят, като в следствие на това изгасва поне част от светлината на звездата и тази енергия се превръща в други полезни неща.

Оригиналното предложение на Дайсън за твърда сфера (със 100% слънчево покритие) не работи поради проблеми със стабилността, тъй като би било невъзможно да се запази звездата в центъра и цялата сфера би се разпаднала поради екстремни приливни и ротационни напрежения. Въпреки това е лесно да си представим напреднал вид, който изгражда пръстени или рояци от гигантски покрити слънчеви панели структури, за да свърши работата.

Но без значение колко напреднал е един вид и колко сфери, подобни на Дайсън, те изграждат, те ще трябва да се борят с факта, че всяка звезда има краен живот. Ако цивилизацията е възникнала около типична слънчева звезда, тогава някой ден тази звезда ще се превърне в червен гигант и ще остави след себе си хладно бяло джудже. Този процес от своя страна ще изпече вътрешните планети на слънчевата система и когато бялото джудже се охлади, ще замрази външните.

Така че да останеш на повърхността на планетата не е жизнеспособен дългосрочен вариант. Това означава, че всички извънземни могат или да си опаковат багажа и да си тръгнат, намирайки нова система, която да наричат дом, или да изградят серия от местообитания, които събират радиацията от останалото бяло джудже.

Според нова статия, написана от Зукерман и приета през май за публикуване в списанието Месечни известия на Кралското астрономическо дружество, изглежда малко вероятно извънземна цивилизация да избере да преживее проблемите като пътува до нова звезда само за изграждане на сфера на Дайсън. Така те най-вероятно ще изградят тези мегаструктури около родните си звезди, които в крайна сметка ще се превърнат в бели джуджета.

Това позволява на учените да направят директна връзка между живота на звездите и разпространението на сферите на Дайсън. Така че, разсъждава Зукърман, ако астрономите търсят сфери на Дайсън около белите джуджета и се окажат празни, това може да помогне да се прецени колко напреднали цивилизации може да съществуват в галактиката.

Ето как работи логиката: астрономите са измервали само малка част от всички бели джуджета в галактиката. Но ако достатъчно извънземни решат да изградят сфери на Дайсън около домовете си на белите джуджета, тогава трябва да видим поне една сфера на Дайсън в нашите проучвания. Ако изобщо не виждаме такива, тогава това поставя горна граница за броя на извънземните цивилизации, изграждащи сфери на Дайсън около белите джуджета. Разбира се, може да има извънземни, които решат да не изграждат сфери на Дайсън или извънземни, които изграждат сфери около други видове звезди, но Зукерман твърди, че през епохата на Млечния път най-вероятният резултат от напредналите цивилизации е да изградят сфера на Дайсън около тяхното бяло джудже и затова трябва да насочим нашите търсения в тази посока.

Това търсене обаче няма да е лесно. „Ако има сфери на Дайсън, те вероятно ще бъдат трудни за намиране, защото има толкова много звезди, около които трябва да бъдат търсени“, отбеляза Зукърман в имейл до Live Science, добавяйки, че „Сигналът от сферата на Дайсън вероятно ще бъде много слаб в сравнение със звездата, около която обикаля.“

Какъв би бил този сигнал? Наличието на сфера на Дайсън (или пръстен или рояк) около бяло джудже ще има два ефекта. Ако е достатъчно голям или достатъчно близо до звездата, той ще блокира светлината, която пристига на Земята, точно както правят транзитните екзопланети. Но такива сфери на Дайсън могат също да добавят сигнал от инфрачервено лъчение. Мегаструктурите ще абсорбират радиацията от бялото джудже и ще преобразуват тази енергия в други неща. Тъй като нито едно преобразуване не е 100% ефективно, този процес ще остави след себе си известна отпадна топлина, която ще избяга като инфрачервена светлина.

Изненадващо, ние вече сме открили много бели джуджета с излишно инфрачервено излъчване, но това се дължи на прах в тези системи, а не на мегаструктури, според изследвания.

Съществуващите проучвания на бели джуджета не са открили доказателства за никакви сфери на Дайсън. Като се има предвид общият брой бели джуджета, които очакваме да обитават Млечния път, Зукерман изчислява, че не повече от 3% от обитаемите планети около слънчеви звезди пораждат цивилизация, която избира да изгради сфера на Дайсън около полученото бяло джудже. Въпреки това има толкова много планети около звезди, подобни на слънцето, че това изчисление предоставя само горна граница от 9 милиона потенциални цивилизации за изграждане на сфери на бяло джудже в Млечния път, заключават изследователите.

В крайна сметка обаче никой не знае колко напреднали цивилизации могат да живеят в Млечния път, ако изобщо има такива, казва Зукърман. „Някои астрономи, включително и аз, смятаме, че технологичният живот може да е много рядко явление“, казва Зукърман. „Наистина, ние може дори да притежаваме най-модерната технология в нашата галактика Млечен път. Но никой не знае, така че си струва да потърсим доказателства.“

Публикувано в Live Science.