Как възникват ръкавите на спиралните галактики

Thiago Ize & Chris Johnson (Scientific Computing and Imaging Institute)

Спиралните галактики, в една от които живеем ние, отдавна смущават зоркия взор на астрономите. В техните дискове има ярки ръкави със звезден произход, излизащи от ядрата им. Земята, разбира се, се намира в един от въртящите се около центъра на Млечния път спирални ръкави. Две трети от съседните ни галактики (освен джуджетата) също са спирални.

Въпросът за причините за формирането на ръкавите е традиционно сложен. Ако се вярва на група учени, ръкавите с времето изчезват. Втората хипотеза – и тя е широко разпространена – сочи, че звездите, газът и прахът в галактиките под действието на гравитацията постоянно са склонни към концентрация в тесни групи, което поддържа съществуването на спирални ръкави.

Екип изследователи от Уискънсинския университет в Медисън и Харвард-Смитсънския център по астрофизика са направили компютърно моделиране на процеса на формирането на спиралните ръкави и са изяснили,че истината може да се намира някъде между тези теории.

Учените уточнили, че образуването на ръкавите се провокира от молекулярни облаци – активни региони на формиране на звезди. Но въпреки съществуващото мнение, когато тези „центрове на смущение” били отстранени от модела, се оказало, че създадените от тях ръкави поддържат самостоятелно смущението неограничено дълго без допълнителен импулс отвън.

Отчет за изследването е публикуван в Astrophysical Journal.

Източник: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics