Като Земята e. Ама почти

© NASA/JPL-CalTech/R. Hurt

И така, чаканата сензационна новина от НАСА ни уведоми за екзопланетата Kepler 452b, която може да бъде наречена по-голямата братовчедка на Земята. Тя е открита между съзвездията Лебед и Лира заедно с други планети, които по размер и условия приличат на Земята. Това заявиха учените от НАСА на пресконференция днес.

„На 20-ата годишнина от установяването на първата екзопланета Кеплер успя да намери планета и звезда, които най-много се доближават до пълните копия на Земята и Слънцето. Това откритие ни позволи да направим поредната крачка към установяването на пълноценен двойник на нашата планета, заяви Джон Грънсфилд, зам.-директор на НАСА по научната част.

Откритието е направено от телескопа „Кеплер“, който в продължение на 3,5 години наблюдаваше хиляди звезди в съзвездията Лебед и Лира. Около едното от светилата – Kepler-452, разположено на 1400 светлинни години от нас, е успял да намери планета, която учените са нарекли „по-голямата братовчедка“ на Земята.

Тя се върти около звезда, чиято маса и спектрален клас – G2, са идентични на нашето Слънце, и се намира в края на обитаемата зона, където може да съществува вода в течно състояние, което на теория позволява да се твърди, че на повърхността ѝ по принцип би могло да се зароди живот в този вид, в който процъфтява на Земята.

Има и съществени различия – диаметърът ѝ е около 60% по-голям от земния, което накарало учените да я отнесат не към категорията „двойници“ на Земята, а към т.нар. суперземи, чиито точни физически свойства и обитаемост засега са под въпрос.

Покрай това, съдейки по възрастта на светилото, Kepler 452b е с 1,5 милиарда години по-възрастна от „по-малката ѝ братовчедка“ Земята, което, от една страна, увеличава шансовете а съществуване на живот на повърхността ѝ, а от  друга – не дава никакви гаранции за това, подчертава Джон Дженкинс, един от авторите на изследването.

Покрай Kepler-452b телескопът „Кеплер“ е успял да намери още дузина потенциални „братовчедки“ на Земята, чийто диаметър или е равен на земния, или е по-голям от него не повече от два пъти.

От НАСА се надяват, че откритието може да ни помогне да разберем как да се оценяват условията на повърхността на такива планети и да се подготвят за търсенето на истински двойник на Земята, с което ще се заеме телескопът TESS – наследникът на Кеплер.

Actualno.com