Китай показа свои снимки от Марс

Ивайло Красимиров

Китай публикува серия нови снимки от повърхността на Марс, направени от китайския марсоход Журонг (Zhurong). Снимките, публикувани в държавната медия, трябва да подчертаят „пълния успех“ на мисията и да подчертаят присъствието на китайския флаг на Марс.

Кадрите бяха разкрити на специална церемония в Пекин, организирана да отбележи успеха на първата китайска мисия за проучване на Червената планета.

Въпреки цялата помпозност, кадрите и въобще самото кацане на Марс са абсолютно впечатляващи. Както подчертава CNN, на НАСА й бяха необходими 25 години, за да изпрати космически апарат в орбита около Марс и да докосне повърхността на планетата – серия сложни операции, които Китай обедини в единична мисия, затвърждаваща значимостта на растящите космически амбиции на страната.

Същевременно Китайската космическа агенция има предимството на възможността да се опре на успеха на НАСА, както и на съвременни технологии, които не съществуваха през 70-те или 90-те, когато американците започнаха да изследват Червената планета.

Въпреки това значимостта и успехът на китайското постижение са ясно видими от снимките.

Един от най-интересните фотоси например показва ровъра, позиращ на повърхността на Марс – кадър заснет от отдалечена камера, поставена от ровъра докато е проучвал непосредствената околна среда (най-горе).

Друга снимка представлява невероятна панорама на Утопия Планиция – регион на Марс, където ровърът кацна миналия месец.

Друга фотография показва поле с прахоляк – но все пак марсиански прахоляк, което е много интересно.

Следващите цели на ровъра са да преследва изпълнението на научни проекти, много от които са посветени на търсенето на доказателства за древен живот на Марс.

“Китай своевременно ще публикува всички научни данни, споделяйки на човечеството плодовете на развитието на китайските космически изследвания,” каза шефът на CNSA Янг Кеян (Zhang Kejian), цитиран от агенция Синхуа.

Общо плановете предвиждат мисията да продължи три месеца. Засега тя е успешна вече в продължение на 28 марсиански дни, които са с малко по-малко от час по-дълги от земните.