Китайската лунна мисия става все по-интересна

Ивайло Красимиров

Преди две години китайската мисия Chang’e 5 влезе в историята, като върна лунни проби на Земята за първи път от повече от 40 години. Наследникът на мисията, Chang’e 6, не само е проектиран да върне втора партида проби от обратната страна на Луната – постижение, което не е опитвано досега – той също така ще донесе четири полезни товара със себе си за пътуването.

Мисията Chang’e 6 е планирана да стартира от крайбрежния китайски космодрум Wenchang през 2025 г. на борда на ракета Long March 5. За разлика от своя предшественик, който кацна на близката страна на Луната, Chang’e 6 ще се насочи към района на лунния южен полюс от другата страна (страната на Луната, която никога не е обърната към Земята) за да събира проби.

През 2018 г. Китайската национална космическа администрация (CNSA) отправи призив към международни партньори, които искат да се включат в програмата. От 20 предложения космическата агенция избра четири, които да включи в своята мисия Chang’e 6, а именно полезни товари от Франция, Италия, Швеция и Пакистан, разкри CNSA в прессъобщение.

Френската космическа агенция CNES ще допринесе с инструмента DORN (Detection of Outgassing Radon), който е предназначен да измерва концентрациите на радон на Луната и ще го прави чрез наблюдение на газа, докато изтича от лунната повърхност. Радонът, благороден газ, е възможно доказателство, че Луната идва от Земята.

Chang’e 6 също ще носи лазерен ретрорефлектор, устройство, което отразява концентрирана светлина, от италианския Национален институт за ядрена физика-Frascati National Labs. Устройството ще се използва за измерване на разстоянието между Земята и Луната.

Отрицателните йони в инструмента Lunar Surface, който също ще бъде разгърнат от спускаемия модул Chang’e 6, ще измерват слънчевите ветрове, които се отразяват от лунната повърхност при достигане на Луната. Този инструмент се разработва от Шведския институт за космическа физика.

Cubesat ICUBE-Q от Пакистан също ще участва и е проектиран да открива следи от воден лед на лунната повърхност. Заедно с полезния си товар, Chang’e 6 се подготвя за още по-предизвикателна мисия от своите предшественици.

Спускаемият модул е насочен към басейна на Южния полюс-Ейткен (SPA) на Луната, масивен ударен кратер, който може да е един от най-старите, образувани на Луната. Спускаемият апарат ще вземе проби от басейна и ще ги постави в изкачващо се превозно средство, което ще бъде изстреляно в лунна орбита. След това превозното средство ще се скачи с орбитален апарат, който ще постави пробите в капсула, насочена към Земята.

Ако мисията успее, тя ще бъде първата, която ще върне повърхностни проби от обратната страна на Луната. Китай напредва с космическата си програма, голяма част от която е фокусирана върху изграждането на база на Луната. Китайската космическа агенция вече има планове за Chang’e 7 и 8, които ще бъдат фокусирани върху тестване на технологиите, необходими за изграждане на лунна научна база.

Ще бъде интересно да се види как плановете на Китай се противопоставят на програмата Artemis на НАСА, която също се стреми да построи база за астронавти на Луната.