Програмата Артемис на НАСА тепърва започва

Капсулата Орион
Ивайло Красимиров

Кацането на капсулата „Орион“ край бреговете на Калифорния през уикенда сигнализира за изключително успешен край на лунната мисия „Артемида I“ на НАСА. Екипите в цялата страна обаче, са заети с подготовката на оборудване и астронавти за бъдещите полети на програмата.

Експертите гледат данните от почти 26-дневната мисия, която започна с излитането на ракетата Space Launch System от космическия център „Кенеди“ на 16 ноември, но подготовката за следващите етапи на програмата – Artemis II, III и след това, продължава.

Следващият полет на програмата е планиран да отведе астронавти до Луната с подобен полет като този на Артемида I, но без да кацне на повърхността. Това се очаква да стане преди края на 2024 г.

Междувременно „Артемида III“ се планира като ключов полет, който ще върне двама души на лунната повърхност за първи път от последната мисия „Аполо“ през 1972 г. Ако всичко върви по план, това може да се случи още през 2025 година.

В сградата на KSC Operations and Checkout капсулата Orion, предназначена да лети с Artemis II и екипаж от четирима астронавти, се сглобява и тества от техниците на Lockheed Martin.

Европейският сервизен модул на Artemis II, който осигурява захранване и задвижване на „Орион“, пристигна в KSC от Германия миналата година. В момента инженерите работят за завършване на топлинни и електрически контролни списъци.

Изградената от United Launch Alliance втора степен за SLS, известна като Interim Cryogenic Propulsion Stage, също се подготвя в съоръженията на космическата станция на компанията в Кейп Канаверал, след което тя ще бъде прехвърлена на KSC за интеграция с ракетата SLS, веднага щом други части пристигнат в сградата за сглобяване.

Други хардуерни елементи, които завършват SLS, като основната степен и странично монтираните твърди ракетни бустери, все още се подготвят за доставка до KSC съответно чрез шлеп и релса. Центровете на НАСА в Луизиана и Мисисипи участват в подготовката на тези сегменти.

За Artemis III междувременно основната структура на космическия кораб Orion, също е в KSC. Екипите завършиха тестването на пломбите на кораба по-рано тази година. Съвсем наскоро секцията за двигатели на Artemis III пристигна също в KSC. Тя се намира в долния край на ракетата SLS и е проектирана да бъде домакин на четири основни двигателя RS-25 от космическата совалка.

След като всички части са в KSC, сградата за сглобяване на космическите кораби, ще подредят ракетата и след това ще използват мобилната установка, за да я разгърнат, за да подложат 39B за тестване и в крайна сметка за излитане.

Когато Orion наближи Земята миналата седмица, НАСА обяви, че е финализирала договора си с Boeing за производство на повече основни степени за ракетата SLS, която сега е най-мощната в света. Съгласно договора SLS Stages Production and Evolution Contract, НАСА заяви, че са отпуснати допълнителни 3,2 милиарда долара за продължаване на производствените етапи за Artemis III и IV.

Договорът включва и доставка на материали за основните етапи на Artemis V и VI; осигуряване на по-мощния Exploration Upper Stage за тези мисии; и инструментална екипировка и инженерна поддръжка.

„Финализирането на този договор удължава производствените дейности и подготовката за бъдеща работа до юли 2028 г.“, се казва в съобщение на агенцията. „Като част от договора, НАСА може да поръча до 10 основни етапа и общо осем изследователски горни етапа, за да подкрепи бъдещи мисии за изследване на дълбокия космос“.

Преди обявяването на договора миналата седмица, Boeing вече работеше по 212-футовата основна сцена за Artemis II. След като бъде завършена, тя ще бъде транспортирана от космическия център Stennis на НАСА в Мисисипи до KSC чрез шлеп. Тази операция трябва да се извърши преди края на следващата година.

Според главният инспектор на агенцията, общите разходи за програмата „Артемида“ се очаква да достигнат 86 милиарда долара до 2025 година.

Но не става въпрос само за Boeing. SpaceX и нейната система Starship също участват. НАСА избра спускаемият апарат Starship, способен да превозва астронавти от лунна орбита до повърхността на Луната при Артемида III. Това означава, че разработването на следващото поколение превозно средство на компанията в Starbase, Тексас, ще трябва да се приведе в тясно съответствие с времевите линии на НАСА. В сегашния си вид SpaceX се надява да лети със Starship на първия си орбитален полет по някое време през следващата година.

Ако всичко върви по план за Artemis III, SLS ще пусне капсула Orion от KSC с двама астронавти на борда. Те ще се срещнат със Starship в лунна орбита, ще се скачват, ще се прехвърлят на превозното средство, след което ще го свалят на повърхността.

След успешния завършек на Артемида I в неделя, служители на агенцията потвърдиха, че първият екипаж от астронавти, които ще летят на мисия II, вероятно ще бъде обявен някъде в началото на следващата година.

„Знаехме, че искаме да изчакаме тази мисия … за да се уверим, че това е успех“, каза пред репортери Ванеса Уайч, директор на космическия център „Джонсън“ на НАСА в Хюстън, Тексас. „Все още има някои неща, които трябва да бъдат научени, когато върнем космическия кораб във Флорида. Ако всичко все още „върви“ и всичко изглежда добре, тогава нашият план е да назовем екипажа в началото на 2023 г.“

Artemis II е мисия която ще продължи от 8 до 10 дни, ще включва екипаж от четирима астронавти, които ще летят около Луната, преди да се върнат на Земята . Трима от тях ще бъдат астронавти на НАСА, а четвъртият ще дойде от Канадската космическа агенция.

Ако е успешен, проектът ще проправи пътя за други две премиери – първата жена и първият цветнокож човек – да ходят по лунната повърхност след Аполо 17 през 1972 г. Полетът на „Артемида III“ се очаква някъде преди 2030 г.