Клуни, Rammstein, Висоцки… Как да кръстим астероидите

© NASA/JPL-Caltech

Стотици хиляди астероиди са известни на астрономите и още повече от милион още не са открити. В бъдеще, възможно, човечеството ще се сблъска с проблема за избор на най-интересни имена за тях – практически всички известни дейци вече си имат „свой“ астероид.

Най-първият астероид в историята на астрономията – Церера, е открит от италианеца Джузепе Пиаци през 1801 г. В следващите няколко години списъкът се попълнил от Палада, Юнона и Веста, а след това този процес станал безкраен.

Първоначално астероидите са получавали имена на герои от римската и гръцката митология, по-късно откривателите можели да ги наричат по желание, например да ги кръстят на себе си.

Не всеки астероид може да получи име, а само този, чиято орбита е малко или много по-точно изчислена. Дотогава астероидът се нанася в регистъра с временно название, включващо годината на неговото откриване. Сега са изчислени орбитите на 422 636 астероида от откритите, но официални и утвърдени имена имат само 19 000 от тях.

Останалите чакат своя ред, а това нерядко става след десетки години. Например само преди дни име получи астероид, открит през 1988 година – решено било той да се нарече в чест на починалия през февруари 2015 година актьор Ленърд Нимой, изиграл командир Спок в култовия сериал „Стар Трек“.

Това далеч не е първият случай на избор на име на актьор за астероид. По орбита около Слънцето вече се движат 3768 Monroe (в чест на Мерилин Монро), 4238 Audrey (Одри Хепбърн), 12818 Tomhanks (Том Ханкс), 17062 Bardot (Бриджит Бардо), 22903 Georgeclooney (Джордж Клуни), 78453 Bullock (Сандра Бълок) и множество други небесни тела, увековечили паметта на звезди от екрана.

Не са забравени и режисьорите (262876 Davidlynch, 28600 Georgelucas, 25930 Spielberg), и спортистите… Сред музикантите и композиторите такава чест са заслужили Владимир Висоцки, групата Beatles – както цялата, така и всеки неин участник поотделно. Франк Синатра, Елвис Пресли, Ванеса Мей, Rammstein, Rolling Stones и много други представители на шоу бизнеса летят в Космоса.

Астероиди са наричани и с имена на астрономи и финансисти, писатели и учени, историци и пътешественици, литературни и митологични персонажи. Независимо от десетките хиляди вече съществуващи названия, на човечеството му предстои доста по-мащабен труд.

Сега в базата данни се наброяват 670 474 обекта, като се смята, че в Слънчевата система може да се намират между 1,1 до 1,9 млн. небесни тела с размери над 1 километър. След като ги открият и определят техните орбити, астрономите ще изпитват затруднения в откриването на „свободно“ име.