Кометата на века се вижда и с невъоръжено око

Kosmas Gazeas, University of Athens Observatory, Athens, Greece

Кометата, която може да стане най-ярката в нашето столетие, за радост на астрономите и любителите на небесните гледки най-накрая е във вътрешната част на Слънчевата система.

C/2012 S1 (ISON) ще се доближи изключително близо до Слънцето в близките две седмици и ще създаде завладяващо зрелище, тъй като ледът от нейното тяло ще образува невиждана ярка опашка. Или поне така се очаква да се случи, ако високата температура не я взриви.

ISON е открита през септември миналата година от двама руски астрономи любители с рефлектор в обсерваторията по проекта на Международната научна оптична мрежа, разположен край Кисловодск. Още зад орбитата на Юпитер кометата е поразила астрономите със своята яркост.

На 28 ноември 2013 година кометата ще достигне най-близката си до Слънцето точка.

Интензивното гравитационно привличане на нашето светило ще накара кометата ISON да се ускори до 380 км в секунда. Слънчевите лъчи също ще нагреят топката от лед и камъни, което ще я направи по-ярка от повечето комети. Някои учени твърдят, че ISON ще засенчи на небето пълната Луна и ще се вижда дори през деня.

Други учени предупреждават, че екстремното налягане може просто да взриви кометата, тъй като на нагряването ще бъде подложен не само ледът, но и камъните. Последните изчисления обаче сочат, че ISON по-скоро ще оцелее в такива условия.

През последните дни астрономи любители започнаха да качват първите снимки на кометата в интернет, получени само с бинокъл или малки телескопи.

„Най-после разгледах кометата ISON с малък бинокъл! – пише на сайта SpaceWeather.com пилотът Брайън Уитакър. – Засега все още изглежда слаба, но според прогнозите ще става все по-ярка и ще се покачва с всеки ден! Зашеметяващо.“

Очаква се кометата да се вижда с невъоръжено око в ранните сутрешни часове през целия декември и след това през януари – през нощта. Сега тя движи в съзвездие Дева в утринното небе.

Смята се, че тази комета се е появила по време на формирането на Слънчевата система преди четири и половина милиарда години. ISON никога не е посещавала вътрешната част на нашата система, преди да дойде от облака на Оорт – този „резервоар“ на ледени тела зад пределите на орбитата на Нептун. Понякога тези ледени сфери под действието на силата на тежестта се пренасят във вътрешната част на Слънчевата система, макар че повечето от тях остават невидими за невъоръженото око.

Най-известната от тях е Халеевата комета. Тя е единствената, която периодично се представя пред очите на земните жители и която някои хора могат да наблюдават дори два пъти в живота си. Тя долита в околностите на нашата планета веднъж на 75-76 години (за последен път е наблюдавана през 1986 г).

Снимки на кометата ISON ще бъдат качени на сайта на астрофотографите, където можете да им се насладите в пълна прелест, както и в Twitter. Фотографии от сближаването на кометата със Слънцето, получени с мощни телескопи, ще се появят на сайта Helioviewer.