Космическа градина отглежда първи плодове

Астронавтът Стив Суонсън и камерата за отглеждане на зеленчуци.
© NASA/Koichi Wakata

На Международната космическа станция в близко време ще отговорят на въпроса: може ли зелената салата да израсне в условията на микрогравитация.

НАСА обяви, че системата за отглеждане на растения на орбиталната лаборатория е активирана. Развитието на експеримента ще се следи от 39 инженери и един астронавт.

Първата система, която ще може да направи производството на собствена продукция на МКС възможно, е камерата Veggie, разработена от корпорацията Orbitec.

Тя осигурява на семената необходимите количества светлина и хранителни вещества. В нея се регулират и температурата, подаването на въглероден диоксид и вода. Камерата е доставена на станцията през април 2014 година по време на мисията на SpaceX-3.

На 8 май астронавтът на НАСА Стив Суонсън активирал системата със диодно осветление и я поставил на шест специални „възглавници“, всяка от които има хранителна среда (със съдържанието на глина, която увеличава аерацията и подпомага растежа на растенията) и семена от червена салата. За да започне растежът на растенията, всяка „възглавница“ получила по 100 милилитра вода.

Растенията на МКС ще се отглеждат в продължение на 28 дни. Веднъж седмично снимки на разсада ще бъдат изпращани на Земята.

Едновременно с това екипът на НАСА е започнал контролен експеримент в Космическия център „Кенеди“ в щата Флорида. Получените данни ще помогнат да се видят отклоненията в растежа на растенията, дължащи се на орбиталното положение на градината.

Едновременно аналогичен експеримент е стартирал и в Космическия център „Кенеди“.