Космическа скала съдържа данни за еволюцията на живота

Ивайло Красимиров

През 2012 г. екип от японски и белгийски изследователи в Антарктида открива в снега парче космическа скала с големина на топка за голф. Сега учени от НАСА имаха шанс да проучат част от този метеорит, Asuka 12236, и те казват, че в него може да има нови данни за развитието на живота.

Вътре в метеорита, астробиолозите от Центъра за космически полети „Годард“ на НАСА, откриха висока концентрация на аминокиселини, по-специално аспарагинова и глутаминова киселина. Това са две от 20-те аминокиселини, които правят милиони протеини, които са от съществено значение за телесните функции на живите организми.

Изследователите са откривали аминокиселини и в други космически скали, но не в толкова висока концентрация. Може би най-изненадващото е, че Asuka 12236 съдържа повече леви версии на някои аминокиселини. Въпреки че има десни и леви версии на всяка аминокиселина, животът, както знаем, използва само леви аминокиселини за изграждане на протеини.

Изследователите искат да знаят защо е имало дисбаланс към леви аминокиселини и какви видове космически условия може да са довели до това. Те смятат, че Asuka 12236 е бил изложен на много малко топлина или вода – две важни характеристики.

Изучавайки различни метеорити, учените могат да създадат времева линия на променящите се космически условия, за да разберат по-добре еволюцията на аминокиселините и живота, какъвто го познаваме. Това е още една причина Asuka 12236 да е толкова ценен. Астробиолозите на НАСА вярват, че той може да се е образувал преди нашата Слънчева система.

Въпреки че откритията на Asuka 12236 са вълнуващи, изследователите са нетърпеливи да проучат повече проби от космическа скала. През октомври космическият апарат на НАСА, OSIRIS-REx, ще събере проба от астероид Бену (Bennu) и ще върне запечатана проба от прах и скали обратно на Земята. Изследователите също ще търсят аминокиселини в тази проба.