Космосът само за милионери ли е?

SpaceShipTwo. © Virgin Galactic

Знае се, че НАСА в последно време свива космическите програми, финансирани от държавния бюджет, или ги дава на частни компании. Не е изключено, ако близките планети, например Марс, все пак бъдат колонизирани, то първи на тях да се озоват доста заможни хора…

Орбитален воаяж

Първите в света космически туристи са били Тоехиро Акияма (Япония) и Хелън Шърман (Великобритания). През 1990 и 1991 г. те са извършили полети до съветската орбитална станция „Мир” с космически кораби „Союз ТМ” в рамките на финансирани по частен път проект на тв компанията TBS и консорциума „Джуно”. А през 2001 г. Денис Тито за първи път се отправя в Космоса на собствени разноски.

Сега с организирането на космически турове се занимават Роскосмос и Space Adventures. Все още единственото място, където може да отседнат туристи, е Международната космическа станция. За да получат разрешение за полет, кандидатите трябва да преминат през медицинска комисия и да получат съответната подготовка, макар и не толкова строга както професионалните космонавти.

Първоначално стойността на орбиталните екскурзии беше 20-23 млн. долара. Независимо от безбожната цена тя продължи да расте и от юли 2007-а стигна до 30-40 млн. долара. За излизане в Открития космос желаещият трябва да доплати 15 млн. долара.

През 2001 г. Денис Тито стана първият космически турист, заплатил $20 млн. за 128 обиколки на Земята. Тези дни стана ясно, че Тито се готви да стане първият човек, стъпил на Марс.             © Space Adventures

Като се започне от 2001 г., като туристи в околоземното пространство са се отправяли седем души, сред тях една жена – американката с ирански произход Ануше Ансари. Милиардерът с унгарски произход Чарлз Симони е летял на орбита дори два пъти – през 2007 и 2009 г.

Редица компании разработват космически кораби със собствени средства, които правят по-достъпен този вид туризъм. Така от 2008 г. започна продажбата на билети за суборбиталния лайнер SpaceShipTwo на компанията Virgin Galactic. Цената на едно място е 200 000 долара.

Защо билет до Марс?

А сега да поговорим не за туристически воаяжи, а за по-сериозни неща, например за колонизирането на други планети. Наскоро американският милиардер, съосновател на компанията SpaceX Елън Мъск обяви за разработката на ракетен двигател, предназначен за полет до Марс. Според изчисленията му цената на „превоза” на един-единствен колонизатор ще е половин милион долара. Освен това пътешествието ще бъде изключително за сметка на бъдещите марсианци.

Да допуснем, че към началото на колонизирането един на 100 000 земляни ще бъде готов да заплати билет до Марс, разсъждава Мъск. Дотогава населението на Земното кълбо ще е нараснало на около 8 милиарда души. Следователно ще имаме цели 80 000 потенциални колонизатори, които ще си купят билет за общата сума 40 милиарда долара.

Това е достатъчно за създаването на първата колония на Марс с големина на един земен град. Е, необходимо е да се оборудва първичната база, но парите за това ще са значително по-малко, отколкото за организирането на превоза на земляните.

Принципно идеята е напълно осъществима.

Какво ли ги очаква първите марсиански колонизатори?