Квантов компас обещава навигация без GPS

Ивайло Красимиров

GPS е жизненоважно устройство за съвременната навигация, но в същото време е и изключително крехко. Ако даден спътник има проблеми да действа или има атака на заглушаване, устройството за позициониране бързо става безполезно.

Сега обаче, учени могат да дадат много силен отговор на този проблем. Наскоро беше демонстриран завършен, „търговски жизнеспособен“ квантов акселерометър, който може да осигури навигация без GPS или друга сателитна технология.

Устройството използва лазери за охлаждане на атомите до изключително ниски температури и след това измерва свойствата на квантовата вълна на тези атоми, тъй като те реагират на ускорението.

Резултатът е изключително чувствително устройство, което също е значително по-надеждно от конвенционалните акселерометри.

Съществуващият хардуер може да помогне за определяне на местоположението до известна степен чрез измерване на скоростта, но ефектът бързо се разпада без помощ от космоса.

Както може да сте забелязали, като разгледате снимката на новото устройство, този квантов „компас“ не е готов да замени акселерометъра във вашия телефон или дори автомобил. Очевидно той е подходящ за кораби, влакове и други големи превозни средства, където изискванията за размерите не са основен фактор.

Новото устройство би могло да запази транспортните мрежи от пропадане, дори ако GPS мрежата се провали напълно. Изследователите очакват новият уред да помогне и за научни изследвания, като например търсене на гравитационни вълни.

Публикувано в Engadget.