Laniakea – домът на нашата галактика

Астрофизици от САЩ, Франция и Израел построиха карта на локалната Вселена.

Новото изследване позволило на учените да намерят границата на групата свръхкупове, която учените нарекли Laniakea.

Laniakea ограничава област, чието сечение има диаметър около 160 мегапарсека – над пет хиляди пъти повече от диаметъра на Млечния път. Масата на свръхкуповете превишава масата на галактиката сто хиляди пъти.

Учените съставили картата, като взели под внимание движението на всяка от галактиките поотделно. Самите галактики образуват купове, избягвайки „войдове“ (от английското void – пустота) – огромни празнини в пространството между галактиките и техните купове, в които, както показват изследванията, може да присъства тъмна материя.

От триизмерната визуализация, представена от специалистите, се виждат характерните структури на локалната Вселена.

За построяването на картата учените са използвали Cosmicflows-2 – най-големия каталог на движението на галактиките. Laniakea обвива около осем хиляди галактики, данните за които са достъпни в Cosmicflows-2.

Реалното количество галактики, заключени в Laniakea, превишава това число няколко пъти, но астрономите не успели да съберат данни за тяхното движение. Laniakea включва свръхкупа Дева и други, както и гравитационната аномалия Великият атрактор, който се намира на 65 мегапарсека от Слънцето.

Гравитационната аномалия оказва забележимо влияние на движението на галактиките в Laniakea. Нейната структура и до днес остава неизяснена. Смята се, че Великият атрактор се състои от тъмна материя или се явява един от свръхкуповете галактики, които не могат да се наблюдават от Земята.

Резултатите от изследването на учените са публикувани в сп. Nature.