Лошата миризма подобрява мисленето

gfjamesplumbing.com.au
Димитър Димитров

В ново проучване изследователи използвали неприятната миризма на рибено масло, известна логическа спънка и няколко математически задачи. Целта им била да разберат как лошата миризма помага на хората да обработват информация.

Изследователите направили два теста – първо излагали доброволците на „аромата“ на рибеното масло, а след това наблюдавали как те се справят с идентифицирането на смислови (семантични) изкривявания и оборват собствените си грешни предположения.

Първо, изследователите използвали известната „Илюзия за Мойсей“ – когнитивно подхлъзване на мозъка, което се проявява, когато е зададен подвеждащо лесен въпрос. Името на илюзията идва от най-известния пример – хора, запознати с Библията, биват запитвани по колко екземпляра от всяко животно е взел Мойсей в кивота. Отговорът обикновено е „2 от всеки вид“, въпреки че всъщност не Мойсей, а Ной спасява животните в Библията.

Когато този въпрос бил задаван в кабина, напръскана с рибено масло, участниците в експеримента хващали несъответствието по-често – в 41 процента от случаите, а в кабините, които не били напръскани с рибено масло – само в 16 процента от случаите. Подобни били и резултатите, когато доброволците трябвало да идентифицират погрешни математически хипотези.

Какъв е смисълът на това, че сме по-скептични, когато сме изложени на лоши миризми? Ползата за изследователите е да демонстрират, че скептичното мислене ни помага да вземаме по-добри решения, но вече също знаем, че различните миризми могат да повлияват на вземането на решения – за добро или за лошо.

И така, лошата миризма подобрява мисленето. Изборът е ваш дали да си поемете дълбоко въздух над чиния с развалена риба, преди да вземете следващото важно решение, но поне вече е ясно, че трябва да следвате носа си.

Smithsonian