Гарваните са способни на съзнателно мислене

Ивайло Красимиров

Измерванията на мозъчния сигнал показват, че гарваните притежават способността да мислят съзнателно – нещо, което преди се смяташе за ограничено само до хората и приматите.

Това означава, че птиците са наясно със себе си и със света около тях и ‘знаят, че знаят’ – точно както хората.

До този момент този вид съзнание е бил засвидетелстван само при примати, които имат напълно различни мозъчни структури от тези на птиците.

Професор Андреас Нидер казва: „Резултатите от нашето проучване разкриват нов начин за разглеждане на еволюцията на осъзнаването и нейните невробиологични ограничения.“

За хората и нашите най-близки роднини, приматите, способността да осъзнаваме нещата съзнателно се намира в мозъчната кора.

Досега нямаше доказателства, които да показват, че птиците (които нямат мозъчна кора) могат да мислят по този начин.

По отношение на еволюционната история това означава, че произходът на съзнанието може да бъде далеч по-стар и по-широко разпространен в животинското царство, отколкото се смяташе досега.

„Последните общи предци на хора и гарвани са живели преди 320 милиона години“, казва Нидер.

„Възможно е съзнанието за възприятие да е възникнало тогава и оттогава да се предава.“

Различните опити са представяли или ярки фигури, или изобщо никакъв стимул, като гарваните надеждно са сигнализирали съответно за наличието или отсъствието на тези стимули.

Някои стимули бяха толкова слаби, че бяха на прага на възприятието: за същия слаб стимул, гарваните понякога посочваха, че са го видели, докато в други случаи съобщават, че няма стимул.

Докато гарваните реагират на визуалните стимули, изследователите едновременно регистрират активността на отделни нервни клетки в мозъка.

Когато гарваните съобщават, че са видели нещо, нервните клетки са били активни в периода между представянето на стимула и отговора на птицата – показвайки, че тя „обработва“ сигнала. Ако не възприемат стимул, нервните клетки запазват мълчание.

Нидер казва, „Очаква се нервните клетки, които представляват визуално въвеждане без субективни компоненти, да реагират по същия начин на визуален стимул с постоянна интензивност. Нашите резултати обаче категорично показват, че нервните клетки при по-високи нива на обработка на мозъка на гарвани се влияят от субективно преживяване или по-точно произвеждат субективни преживявания“.

Публикувано в Yahoo News UK