Лунното затъмнение на Слънцето

© ESA/Royal Observatory of Belgium

Европейският микроспътник Proba-2 предаде на Земята серия снимки, получени в момента, когато Слънцето е било закрито от него от сянката на Луната, което позволило на сондата да разгледа короната на нашето светило, съобщава Европейската космическа агенция (ESA).

Proba-2 е експериментален микроспътник с размери по-малко от кубически метър, предназначен за тестване на нови технологии. На апарата, който лети на 600 километра над Земята, е монтиран т.нар. омически ракетен двигател (resistojet), който работи с инертния газ ксенон.

В такъв двигател тягата се създава от разширяването на горивото, нагрявано от електричество. След „дозареждане във въздуха“ през 2011 година сондата продължава изучаването на Слънцето и мониторинг на космическото време.

Благодарение на необичайната му орбита, както обясняват от ESA, космическият апарат извършва по 15 непълни завъртания около Земята за денонощие, като често попада в областта на действие на „лунната сянка“. По време на едно от тези прелитания Proba-2 и Луната били разположени един спрямо друг по такъв начин, че дискът на земния спътник почти напълно закрил Слънцето.

© ESA/Proba-2 consortium/SWAP team/Institut d’Astrophysique de Paris (CNRS & UPMC), S. Koutchmy/J. Mouette

Това позволило на камерата на апарата да получи уникални снимки на короната на звездата в ултравиолетовия диапазон. Общо Proba-2 е получил няколко серии подобни снимки по време на четири нощни обиколки около Земята.

А как да четете картите на затъмненията, можете да научите тук.