Магнитното поле над САЩ отслабва

© ESA/ATG Medialab

Геофизици от Европа са анализирали глобалните изменения на магнитното поле на Земята за последните 15 години и са открили отслабване на магнитното поле над САЩ с помощта на трите спътника Swarm, съобщават учените от Европейската космическа агенция (ESA).

На първата анимация, представена от геофизици, е показано изменението на геомагнитното поле на планетата в периода от 1999 до 2016 година.

Синият цвят демонстрира райони със слабо поле, червеният – със силно. За тази анимация са използвани данни от спътниците CHAMP and Ørsted.

На видеото се вижда, че за отбелязания период полето е отслабнало с 3,5% във високите ширини на Северна Америка (САЩ и Канада) и е станало с 2 процента по-силно над територията на Азия. Областта с най-слабо магнитно поле се наблюдава над Атлантика, тя се е изместила на запад, а магнитното поле в нея е отслабнало с 2% за периода на наблюдения. Северният магнитен полюс, както се и очаквало, мигрира на изток.

Втората представена анимация демонстрира региони, където са наблюдавани най-силни и най-слаби изменения на магнитното поле в периода 2000–2015 година. На видеото със син цвят са отбелязани области с високи темпове на изменение на магнитното поле, и с червени – с ниски. Например магнитното поле бавно се е изменяло в Южна Африка и бързо – в Азия.

Магнитното поле на Земята се произвежда от токове в металното ядро във вътрешността на планетата. Най-важната му характеристика е неговата напрегнатост, чиято величина леко варира за различните територии на планетата.

Магнитните полюси на Земята се различават от географските и с течение на времето променят своето положение. Прогнозирането на тези процеси е важно за разбирането на природата на геомагнетизма, допълва Lenta.ru.